fredag 31 maj 2013

Tävling!

Vi hade anmält oss till ännu en tävling och ikväll var det dags! Hemmaklubben Söderköping hade distriktsmästerskap och Smilla och jag skulle tävla lydnadsklass 2! Det kändes lite sisådär! Den sista veckan har varit jobbig och jag känner mig ledsen och "låg". Träningen har varit minimal och jag kan inte riktigt fokusera. Hade egentligen ingen lust att tävla men vi åkte dit!

Vi var där i god tid! Flera av våra kurskompisar skulle tävla så det fanns många att prata med. Vi fick startnummer 4 av 9 stycken. Kändes som ett bra startnummer! Körde igång Smilla lite grann och hon var riktigt alert. Stora problemet just nu är att hon inte kan sätta sig upp från liggande, men det gick skapligt när vi värmde upp. När det var dags att gå in på plan för platsligget kom tankarna. Varför gör jag det här!? Vi kan ju ingenting! Vad håller vi på med egentligen? Varför tävlar jag?

Bort med tankarna och in för platsligg. Ingela, min instruktör, är tävlingsledare och det känns tryggt.  Smilla tappar lite fokus när vi går in på plan. Hon tittar sig omkring och känns inte som hon är med mig. Det blir en lång väntan innan vi får lägga ner hundarna för en förare strular med kopplet. Smilla får för sig att busa! Kastar sig ner med ett skall, men jag får upp henne igen och kan lägga henne på kommando!

Platsligg 10!  Nja, bus innan och dessutom sätter hon sig på tävlingsledarens kommando. Borde väl inte ha varit full pott, men domaren dömer och det är lika för alla!

Fritt följ 8 - släpper position. Jag är så nöjd! Smilla var fokuserad och hade bra kontakt med mig. Det kändes riktigt bra och lätt! Jag tror att hon tappade lite i helomvändningen men jag är jättenöjd!

Läggande 9 - släpper position i framförandet, avslut! Ja, hon var inte riktigt med när jag startade och det kändes som om hon inte skulle lägga sig men det small bara till och så låg hon ner! Tyvärr så satte hon sig inte på första kommandot!

Inkallning 10! Kanonbra fart och snyggt sättande! Kanske lite bakom mig!

Rutan 8,5 - dk, vrider sig.  Smilla sitter kvar på första kommandot, men går ut bra på andra och gör ett bra ställande i rutan!

Apportering 8 - tugg vid avslut! Apporteringen är svår! Hon har bra fart, både ut och in, men kastar sig på apporten så den flyger en bit. Dessutom rullar apporten i munnen på vägen tillbaka. Det har blivit mycket bättre men vi måste jobba mer med det!

Hopp 10! Kändes riktigt bra idag! Ibland blir hon lite slarvig!

Fjärrdirigering 10! Kändes inte riktigt alert men gjorde helt okej skiften!

Helhetsintryck 9! Härligt!

Känslan när vi gick av plan var obeskrivlig! Jag hade "ståpäls" som Gunde sa! Jag var så nöjd med vår insats. Det kändes äntligen som om vi var ett team, Smilla och jag! Äntligen lyckades vi! Poängen var inte så viktiga! Känslan betydde allt! I slutänden visade det sig att vi hade fått ihop 183,5 poäng och vann klassen. Vi blev också distiktsmästare i lydnadsklass 2! Min lilla Smilla! En hel del fina priser fick vi med oss hem!


Även om jag var riktigt glad så kändes det som en sorglig stund. Tårarna kom! Jag har alltid ringt och meddelat mamma våra resultat. Nu saknade jag verkligen mamma! Men jag är säker på att hon   vet hur duktig Smilla var!

Vi har en härlig känsla med oss till nästa tävling, och som Ingela sa; Nu vet jag varför jag håller på med det här!



1 kommentar:

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Så duktigt av er båda. Smilla är ju en fantastisk hund. Det är väl så sorgen är att den dyker upp när man inte riktigt väntar sig. Din mamma är ju också delaktig i att båda hundarna har fått en så trygg uppväxt.