onsdag 1 maj 2013

Ledig!

Idag var en ledig dag och vad passar man på att göra då? Jo, man går upp tidigt och ser efter vad det är för väder; om det är sol blir det Motala, om det regnar kryper man ner i sängen igen!

Idag var det sol och därför blev det en tur till Motala Brukshundklubb. De har hunddag med inofficiell utställning och drive-in-tävlingar i lydnad, rally och agility. Tanken var att starta Smilla i lydnadsklass 2 och båda i rallylydnad fortsättning. Om det fanns möjlighet skulle Siri få en agilitytävling också - och visst funkade det! Strax före 9 var vi på plats i ett soligt Motala!

Vi började med lydnaden! Smilla hade startnummer 1 av 3 hundar och jag var lite pirrig inför platsligget! Hon la sig bra men var lite okoncentrerad i början. Huvudet for lite fram och tillbaka men ganska snart började hon att fokusera på mig! Jag kände mig lite lättad, men då händer det! Helt plötsligt drar en hare fram bredvid hund nr 3, vinklar vänster och drar ut i skogen i full fart. Den hunden reser sig och börjar jaga ner i skogen med fullt skall! Smilla ser inte haren!!!! Domare och tävlingsledare "glömmer bort" att säga något till oss andra, så vi står kvar och försöker prata med våra hundar innan vi frågar om vi får hämta upp dom. Smilla ligger fortfarande kvar när jag kommer fram och det blir massa belöning där hon ligger! Vilken pärs! Den jagande hunden kom snabbt tillbaka och det blev bestämt att vi skulle lägga om hundarna efter lydnaden.

Platsligg 9 - lägger sig sent! Smilla skakar på huvudet precis när jag säger kommandot vilket gör att hon inte hör. Domaren hör inte mitt andra kommando men Smilla lägger sig direkt! Ligger bra även detta platsligg, även om den tredje hunden ligger och piper samt sätter sig upp en snabbis innan han lägger sig igen!

Fritt följ 7,5 - växlar position, sitter snett, sen i vändning. Smilla är periodvis väldigt ofokuserad. Tar vid några tillfällen upp vittringen från haren men är ändå med mig. Vi kan mycket bättre!

Läggande 10! Vad ska man säga!

Inkallande 10 - bra! Riktigt nöjd!

Sändande med ställande 8 - går igenom rutan. Fullt fokus på rutan och rakt ut men där fortsätter hon att springa. Haren sprang också genom rutan så jag vet inte om det luktade! Hon stannar, vänder och på ett nytt kommando går hon in i rutan och stannar med en tass på bandet! Nöjd med utgången men inte med avslutningen!

Apportering 7 - slarvigt upptag, tugg. Hon hade bra fart både ut och tillbaka, tog apportbocken bättre än hon brukar men rullar den i munnen på tillbakavägen. Ju närmare mig hon kommer, desto mer rullar hon.

Fritt hopp över hinder 8 - islag. Hoppsan! Det märkte inte jag! Tyckte hoppet var jättebra men hon hade ett riktigt dåligt avslut. Ett extra fot-kommmando men ändå ett dåligt sättande.

Fjärrdirigering 10! Jag är inte riktigt nöjd! Jag vet att hon kan ännu bättre.

Helhet 9 - bra samarbete, lite slarv!

Slutsumman blev 171,5 poäng och en andra plats. Med tanke på starten är jag nöjd men det var lite ofokuserat idag!

Efter lydnaden rusar vi upp för att köra agility! Vi hade inte hunnit varit med på någon domargenomgång eller banvandring men vi hann se ett ekipage före oss och jag hade kollat lite när de ställde ut nummerskyltarna. Tre hopphinder, sedan tre tunnlar som låg bredvid varandra, hopp och sedan slalom! Där krånglade det till sig men vi tog oss nästan igenom slalom, sedan tog Siri en repa och trampade in i en annan tunnel! Strunt samma, vi fortsatte med tunnel och fyra hopphinder och en avslutande tunnel (trodde jag, men det var visst ett hopphinder till på slutet). Riktig nöjd med fart och inställning!

Det var två lopp på samma bana och andra gången vi körde gick det jättebra. Vi uppmärksammade till och med det sista hindret och tog det bra. Enda missen var att hon gick lite för långt fram i slalomen på ett ställe så jag fick locka tillbaka henne. Jag hade ingen aning om att man var tvungen att göra om hela slalomen då! Efteråt kom domaren fram till mig och berättade regeln. Hon frågade om jag inte hade varit med på domargenomgången och jag berättade att jag inte ens hade gått banan eftersom jag hade kört lydnad. De visste att jag skulle köra båda delar men tänkte väl inte på att jag missade informationen. Hon tyckte det var synd för loppet hade varit så bra! Siri har en härlig inställning och även om det här var en lätt bana är jag riktigt nöjd med hennes (och min) insats! Vi har inte tränat på ett år!

Efter mycket väntan var det dags för rallylydnad! 10 ekipage i fortsättningsklassen. Ingen svår bana men  lite klurigheter som vi inte tränat på. Det var både en sitt framför och en snurr i språng marsch. Dessutom hade många av nybörjarhundarna uträttat både det ena och andra behovet på banan. Visst hälldes det vatten på fläckarna men det luktar ändå. Nu borde inte mina hundar reagera men båda hundarna var riktigt okoncentrerade på samma ställen. En snäll domare men rättvis gjorde att vi i slutänden hamnade på andra och tredje plats. Smilla fick ihop 93 poäng och Siri fick 91!

Passade på att handla på vägen hem och klen innanför dörren när klockan var närmare 18. Riktigt nöjd och ganska trött efter dagens insats! Hundarna är också trötta och nöjda!


Dags att baka och städa lite innan det är dags för sängen! Imorgon är det en ny dag och då är det dags att gravsätta mammas urna!


2 kommentarer:

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Oj vilken innehållsrik dag med fina resultat

Anonym sa...

Grattis till fin runda!!!!

Fröken