lördag 18 maj 2013

Bottennapp....

Idag var det dags för lydnadstävling i Flen. Smilla och jag skulle tävla 2:an. Jag var lite orolig för vädret. Igår var det otroligt varmt och idag hade de varnat för åska och regnskurar. I morse kändes vädret helt okej så vi drog iväg till Flen. Samlingen var kl 11 och det var bara 4 startande. Vi fick startnummer 2.

Smilla kändes helt okej när vi värmde upp. Visst var det lite varmt, ca 17 grader men helt okej att köra lydnad i. Så kom solen och det var dags för platsligg. Smilla la sig inte ner på första kommandot men låg sedan bra. Hunden bredvid var lite orolig, vände och vred på sig, halvsatt och kliade sig, kröp en liten bit, men Smilla låg bra. När jag stod och väntade på att platsligget skulle bli klart blev jag helt plötsligt genomsvett. Det kändes som om jag hade feber. Svetten rann! Insåg sedan att det var otroligt kvavt!

Domaren var riktigt snäll på platsligget. Vi fick 10 och hunden bredvid fick 5! Fortfarande kändes Smilla helt okej, men när det blev vår tur att blev det helt annorlunda. Smilla ville inte vara med. Hon började med att inte vilja sitta bredvid mig. Vände sig om och tittade åt andra hållet. Hon ställde sig upp flera gånger så jag fick sätta om henne flera gånger. Tyckte att jag hade kontakt när vi startade med hon var inte med. Flera meter ifrån, gick åt annat håll, ville inte sitta ner, ville springa av plan i språngmarschen. Helt bedrövligt och definitivt inte min Smilla. Var med skapligt på framföringen på läggandet men ställer sig istället.  Sedan gick det väl skaplig men det var en loj och tråkig hund som var med mig på plan, en hund som jag definitivt inte känner igen.

Platsliggande 10 - Smilla lägger sig inte ner på första kommando men ligger sedan bra trots att hunden bredvid är orolig. Den hunder vrider och vänder på sig, halvsitter och kliar sig och kryper en bit. När vi står och väntar på att platsen ska bli klar blir jag helt plötsligt genomsvett. Det bara rinner. Känner mig nästan febrig men inser snart att det är så kvavt!

Fritt följ 0. Dk, luftar, flera dk, sitter ej fot, blev inte kvar vid föraren. - Har en hund som inte vill vara kvar på plan. Tycker att det känns bra när vi värmer upp och går ner på plan men när jag kopplar loss börjar hon krångla. Vill inte sitta bredvid mig, tittar längtansfullt upp mot åskådarplatsen, ställer sig upp flera gånger men är till slut kontaktbar. Tappar fokus direkt när vi börjar gå och är långt ifrån mig. Vi lullar runt på plan utan kontakt....

Läggande 0. Avbryter marschen. - Eftersom hon inte lägger sig på de två första kommandona stannar jag till och lägger ner henne med kommando och handtecken. Tycker ändå att hon är någorlunda med på framföringen.

Inkallande 7,5. Dk, luftigt, satte sig ej. - Hmm!? Undra vad domaren såg? Bra fart på inkallningen, ngt vid sväng och sätter sig först på sittkommandot.

Sändande med ställande 8. Dåligt stanna, tempo - Smilla galopperar rakt ut, men inte full fart. Stannar på kommando men nosar lite, går några steg när hon vänder sig om mot mig.

Apportering 8. Sitter snett bakom. - Sitter bra, full fart ut men lite bus och tappar apporten men tar upp den igen. Full fart tillbaka men sätter sig lite snett bakom mig!

Hopp 5. Flera dk, pratar med hunden. - Hoppet stod ett par meter från en låg stege där det låg kläder och apportbockar. Tävlingsledaren la ifrån sig apportbocken så att Smilla hade den precis i sitt blickfång när hon skulle hoppa. Det blev helkonstigt för hon hoppade och försökte gå fram och ta apportbocken, där fick jag bryta henne och då blev det tveksamt och konstigt. Det är något vi behöver träna på. Tror att tävlingsledaren la apporten på fel ställe efter vår apportering. Övriga apportbockar låg på andra sidan kläderna och det var där hon tog den när vi skulle apportera.

Fjärrdirigering 6. Dk, flera dk kropp, satte sig för tidigt. - Här blir jag väldigt fundersam. Hon lägger sig bra. Sätter sig på första kommandot, lägger sig bra på första kommandot, sätter sig inte andra omgången på första kommandot men på det andra, lägger sig på första kommandot. Sätter sig upp när jag kommer tillbaka. Jag använder både röst och handtecken och trodde att jag fick göra det. Har ingen aning om vad jag annars har gjort för dk.

Helhetsintryck 6. Inte riktigt kompatibla. - Nej, det var inte riktigt min hund som jag hade med mig idag. Känner mig riktigt besviken men jag tror att det beror på värmen. Det var så kvavt. Ett tag var jag lite orolig för att Smilla inte mår bra men jag tror att det är värmen. Det rann svett från mig hela genomförandet och det borde Smilla också känna av.

Det visade sig att de andra hundarna också hade dåliga dagar. Vi fick ihop 123 poäng och med det kom vi på andra plats. Den som vann hade 136! Ja, ja det är bara att bita ihop och komma igen.

Det är ju i alla fall världens bästa Smilla som jag har med mig hem!









1 kommentar:

Jeanette sa...

Så kan det bli, men det går bättre nästa gång:) Undrar vad som hände tösen på fria följet?
Kan trösta dig med att jag och min lille hund tävlat (gamla) 2an några gånger och den bästa gav ett 1a pris och den sämsta 58 poäng!
Borde brutit den gången men hade världens skuttigaste, gladaste och mest ofokuserade hund på plan så vi tog det som en träning;)
Men det står 58! poäng i hunddata...:p