lördag 1 oktober 2011

Bottennapp x 2 eller dubbelnolla!

Idag var det dags för tävling i Katrineholm. Smilla och jag skulle tävla lydnadsklass 1. Katrineholm är min fd hemmaklubb där jag tidigare har varit instruktör och känner igen väldigt mycket folk vilket kan vara en fördel men också en nackdel!



Det var samling kl 11 för förmiddagstävlingen så det var nästan sovmorgon! Positivt!
Solen sken, vilket också gjorde att det var relativt torrt i backen! Positivt!
Smilla kändes relativt pigg så förutsättningarna var bra! Tyvärr är inte jag riktigt alert än men det ska inte påverka henne! Dessutom blev inte morgonpromenaden som det var tänkt, för det var fullt med jägare i skogen.....

Det visade sig vara Bonnie som var tävlingsledare i förmiddagstävlingen och då blir jag nervös. Helt plötsligt känner jag krav att jag måste lyckas även om det inte är så. Där kom nackdelen med att tävla i Katrineholm! Bonnie är duktig som tävlingsledare så egentligen borde jag känna mig lugn. Det blev startnummer 9 av 10 startande och jag försökte att inte känna mig nervös.

Platsliggande - 10! Är så nöjd med att hon låg tillsammans med fem andra hundar! Egentligen skulle vi haft neddrag för hon satte sig på tävlingsledarens kommando men det märkte inte domaren!

Tandvisning - 10! Som vanligt inga problem!

Linförighet - 5. Nosar, luft, dk , pos i halt, koppelstyrning, släpper helt! Här börjar problemen. Det är inte bara det att hon är lite okoncentrerad och har svårt att hålla kontakten. Hon nosar, stannar, verkligen letar efter något i marken, nere och naggar med tänderna och bara helt har glömt bort att jag finns! Här var nog domaren snäll! I och för sig gick hon jättebra andra halvan av linförigheten!

Läggandet - 0! Lägger sig ej på första. Nej! Mitt första kommando gick inte in i örat, men hon lägger sig kanon på andra kommandot men då är det redan försent!

Inkallning - 10! Kul att något lyckades!!!!

Ställande - 0! Stannar ej! Nej, det gick inte att stå kvar! Fanns inte ens tendenser till ett ställande....

Apportering - 7. Tar föremål före kommando, tuggar! Det här är inte vårt favoritmoment men jag är nöjd!

Hopp över hinder - 10! Jättenöjd, eftersom hon brukar ha problem med avslutet!

Helhetsintryck - 8! Pigg och glad, ofokuserad! Ofokuserad kan man väl kalla det! Jag är inte nöjd även om vi har en del bra moment!

Slutsumman blev 125 poäng! Inget att jubla över direkt! Nåja det var ju en eftermiddagstävling också. Samling kl 13, men inte start förrän kl 15. Det var ju fint väder så det gjorde inget. Den här gången fick vi startnummer 4 av 7. En avstod platsliggandet så vi blev bara 6 i gruppen.

Platsligg - 0! Går upp, dk läggande.Då hände det som inte fick hända! En golden gick upp och drog en repa. Självklart siktade han på Smilla och försökte få igång henne. Som tur är nappar hon inte på inviten utan springer till mig men tyvärr är mycket av vår träning förstörd eftersom hon fick möjligheten att gå upp! Vi får lägga om utan en golden. Efter ca 30-40 sek reser Smilla på sig och kommer till mig. Hon drar även med sig hunden bredvid som också går upp! Den matten blev väldigt besviken och avstod resten av tävlingen. Likadant med den hund som gick upp först! I slutänden blev det bara 5 hundar kvar i tävlingen!

Tandvisning - 10!

Linförighet 7 - släpper höger sväng, sitter snett, nosar, dk handen! Den här gången gick det mycket bättre! Hon var mer fokuserad men fastnade på samma fläck en gång till dock bara en snabbis! Tappar mig i en höger sväng då hon tittar på domaren i stället!

Läggande - 0! Position, ligger ej. Så besviken! Efter två steg på framföringen börjar några hundar tjafsa utanför plan. Smilla tittar på dem och tappar position och hör inte mina kommandon! Vet inte hur jag ska träna?

Inkallning - 9! Sitter snett, avslut! Bra betyg kan jag tycka. Hon var nämligen på väg mot den godluktande fläcken men kom på att det var inkallning och kom till mig istället!

Ställande - 7,5. Dk kraftigt! Bestämde mig för att göra ett dubbelkommando med handen bara för att få poäng!

Apportering - 7. Tugg, sitter snett!

Hopp över hinder - 7. Islag, sitter snett! Blir lite förvånad. Hon brukar aldrig slå i hindret! Däremot var det ett dåligt avslut där jag var tvungen att ta till ett fotkommando. Hunden sätter sig då vid min sida, men med rumpan mot mitt ben, tittande på domaren!

Helhetsintryck - 7. Lite slarvigt! Mycket okoncentrerat tycker jag!

Slutsumman blev 115,5 poäng. Riktigt dåligt! Vet inte riktigt hur jag ska fortsätta nu. Har en tävling kvar på lördag! Troligtvis kommer hon snart att börja löpa också.

Nu ska vi glömma den här dagen och ta lite nya tag. Hon är ändå jätteduktig när vi tränar!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Ja det är verkligen så mycket svårare än man skulle kunna tro, jag tänker att det är söm för artister på scen - koncentrationen måste finnas där varje sekund... Lycka till framöver!

desperat hemmafru sa...

Låter som att ni är hur duktig som helst för oss otränade stackare. Det gäller att ha lite perspektiv på saken. "Man måste jämföra" som han sa i mitt liv som hund... Och ni får gärna jämföra med oss. Då kommer man helt klart att se skillnad! :-)