lördag 8 oktober 2011

Tävling igen!

Så var det dags för tävling igen! Kände ingen riktig inspiration för att åka. Jag känner mig fortfarande inte riktigt pigg och dessutom så var det rejält fuktigt ute i morse. Smilla tycker bättre om torrt och soligt väder. Vi bestämde oss i alla fall för att åka till Söderköping för att tävla.

När vi kom fram sken solen. Samlingen var inte förrän 10.45 så det var inte riktigt lika fuktigt i gräset. Vi fick startnummer 2. Det kändes riktigt okej. Dessvärre var det Anders Svensson som dömde och han har rykte om sig att vara rätt hårt i sin bedömning.

Blev lite pirrig när vi gick ut för platsliggandet. Tjejen med startnummer 3 antydde att hennes hund hade gått upp på platsen tidigare men att de nu hade tränat ordentligt och sista gångerna hade han legat! Det är precis det man vill höra när man ska ner på plan.

Nåja, sex hundar lades på platsligg, men vi hann väl knappt vända oss förrän hund nr 4 drog. Som tur var sprang han åt andra hållet men fick med sig hund nr 5 och 6 också. Smilla låg faktiskt kvar!!!!! Jipppie! Fem hundar fick lägga om och nu låg alla kvar!

Platsliggande - 8. Sitter innan kommando. Jag är jättenöjd med platsliggandet. Hon låg fastän hundar var uppe och sprang första omgången. Andra omgången låg hon kvar men satte sig innan mitt sitt-kommando!

Tandvisning - 10! Inget att säga om det! Smilla skötte sig jättebra!

Linförighet - 8,5- Sitter långt fram och snett, studsar i språngmarsch! Riktigt nöjd även om hon studsade lite. Var riktigt nervös!

Läggande - 9,5! Ngt långt fram transport. Äntligen lyckades vi! Jag vet att hon kan läggandet så bra och nu fick vi visa det!

Inkallande - 0! Tjuvstart. Tycker nog att domaren var snäll som kallade detta tjuvstart hon var nämligen strax bakom mig hela tiden! Vet inte om jag tappade fokus efter läggandet eller om jag använde fel kommando. Något konstigt blev det i alla fall och det är inte Smillas fel men det känns lite tråkigt när jag vet att hon kan!

Ställande - 6. Strulig start, dk ställande, sitter innan kommando. Ja, det här var inte ett av våra bättre ställanden. Smilla börjar fokusera på tävlingsledaren och flyter iväg ifrån mig. Segt ställande och sätter sig innan tävlingsledarens kommando. Bara att träna vidare!

Apportering - 7. Tuggar. Vårt stora dilemma. Hon bara rullar apporten i munnen hela tiden men jag är glad att hon tar och håller kvar tills jag säger loss!

Hopp över hinder - 9! Sitter ngt framför. Riktigt nöjd! Hon har haft lite svårt med avslutningen på hoppet!

Helhetsintryck - 9! Bra samarbete! Härligt med en 9 på helheten av den här domaren!

Slutsumman blev 139 poäng och egentligen är jag riktigt nöjd. De moment som hon gjorde är riktigt bra! Tyvärr så blev det en kommunikationsmiss på inkallningen som resulterade i nollan men nästa gång.....

5 kommentarer:

Linda, Inez, Drömma sa...

Surt på inkallningen, men som du skriver, du tappade säkert fokus och klev ur er "bubbla"... Ni fick ju fina poäng och gjorde ett bra program trots att du inte riktigt var nöjd med alla moment!
Bra jobbat!

Anonym sa...

Malva och jag måste haft tur för på våra 4 tävlingar har ingen hund gått upp på platsliggningen. 2 ggr har Anders varit domare och då fick vi 191,5 och 194 poäng och det känner man sig väldigt nöjd med då :)
Huvudsaken att du vet att hon kan, träna på så sitter det en dag!!
/Lotta Ö

Sofie sa...

Med de poängen hade jag varit supernöjd. Fast mina förväntningar är inte så höga när vi tävlar lydnad. Nästa gång går det bättre :)

Annelie sa...

Härligt att du är nöjd Brita och att hon låg på platsen, det måste ha känts super!
Ha en fortsatt härlig helg och vila!
Kram

Quila o Ronja sa...

Vad härligt!!! Vilka fina poäng!
Grattis till er :-)