torsdag 20 oktober 2011

Klickerkurs!

Igår var det sista gången på klickerkursen! Trist, tycker jag, som verkligen gillar att gå kurs! Klickerkursen har varit rolig och inspirerande och det kommer nog en fortsättningskurs till våren! Den vill Siri och jag gå!

Till gårdagens kurstillfälle hade vi hemläxa - vi skulle börja träna på något trick! Jag valde att Siri skulle putta på en tennisboll så att den rullade iväg. Planen var att hon skulle lära sig att dutta på en post-it-lapp som senare skulle sättas på bollen. Duttande var inga problem, däremot att få fast lappen på bollen....I tisdags kom jag på att jag skulle limma fast den! Smart tänkt men kanske lite sent! Nåja, det blev en liten uppvisning på kursen och jag är så nöjd! Fick också tips på hur man kan fortsätta att träna!

Igår fick vi bestämma en kedja av händelser att träna på. Tillsammans med Lotta kom jag fram till att Siri först skulle gå och lägga sig på en filt för att sedan gå och putta på bollen. Allt detta med bara ett kommando!

Vi tränade bara på att lägga sig på en filt igår. Tack Linda för att vi fick låna Drömmas filt! Det gick över förväntan. Siri bjuder verkligen på beteenden och vill hela tiden mer! Det var kul att se hur hon funderade på vad jag ville att hon skulle göra och hur glad hon blev när hon kom på det!


Nu ska vi fortsätta träna på momentet "Bolla" och massor med andra tricks under vintern. I vår kommer jag att ha en glad och pigg cirkushund som älskar tricks!!!!!

4 kommentarer:

Arlo sa...

Ja, kul! Tricks är ju Rudis och min favoritsysselsättning också. Det är något visst med klicker och tricks som triggar igång oss och tydligen också er.

Linda, Inez, Drömma sa...

Drömma gillade nog inte riktigt att vi lånade ut hennes filt, den skulle väl hon ligga på??! Men Siri passade utmärkt på den, visst är det en perfekt storlek?

Det ska bli kul att se er träna på nästa kurs för då tror jag ni kommit igång ordentligt!

Quila o Ronja sa...

Vad kul, med massor av trick ;-)
Det är ju så häftigt att se hur snabbt dom lär sig nya saker. Bara med ett klick ;-)
Sv. Jaaa, hahahahaha!
Kram

Sandra sa...

åh jättekul med klickerträning..så roligt att se hundarna själv jobba och fundera på vad de skall göra för att få klicket :) superkul!