lördag 10 mars 2012

Tävling!

Idag blev det tävling på Söderköpings Brukshundklubb, alltså hemmaklubben! Hade hoppats på att det skulle vara fruset i marken men så var det inte. På den planen där 2:an höll till var det riktigt plaskigt på några ställen.

Lydnadsklass 2 startade och det var Katinka som dömde. Vi fick startnummer 2, mest för att vi skulle hinna med lydnadsklass 1 också.

Platsligg - 10! Platsligget delades upp i två grupper med fyra hundar i varje. Tog till ett dubbelkommando när jag kom tillbaka och hon låg bra!

Fritt följ - 6. Bra start, pendlar, hoppar på 3 ben, stannar upp, sitter snett, ut i sväng, pinne mellan benen, efter i sväng, efter i språng. Hoppsan, vad mycket som skrevs. Stackars Siri hade fått en pinne som fastnat mellan benen, vilket jag inte märkte förrän hon tog bort den i vänster om halt! Klart att det inte är lätt att gå.

Läggande - 0. Vad ska man säga! Det var blött och lerigt....Dubbelkommando och en halvliggande hund som sätter sig när jag kommer tillbaka.

Inkallning - 9! Bra fart! Avslut! Nöjd, men hon hade ett dåligt avslut!

Rutan -9! Steg innan, rakt in, stannar bra! Det här kan vi mycket bättre. Hon hade dålig fart, travade bara, men stannar bra i rutan!

Apportering -7. Bra tempo, släpper vid upptag, sitter snett, upp vid avslut! Apporteringen kan vi också bättre!

Hopp - 9! Fint hopp, nosar vid nedslag!

Fjärrdirigering 7,5. Dubbelkommando ner. Fjärren kändes bedrövlig, men hon gjorde momentet med stor tvekan!

Helhetsintryck -8. Trevligt framförande!





Annelie var på plats med kameran så det blev en hel del härliga bilder!

I slutänden blev det 158 poäng och seger i klassen! Lite dråpligt att det bara saknades 2 poäng för att få ett första pris och därmed ett Lp2, men vi tar det nästa gång!



Så var det dags för lydnadsklass 1. Här fick vi startnummer 6, sist av alla! Nu höll vi till på en torr och bra plan, men vad hjälpte det.

Platsligg - 0! Vad ska man säga. Hon låg väl så där en 10 sekunder innan hon långsamt förflyttade sig fram till mig. Kan inte ens skylla på någon annan hund. Vi var nämligen bara två hundar och den andra låg.

Tandvisning - 10!

Linförighet - 7,5. Nosar, växlar position, ss, dk. Smilla kändes inte riktigt alert. Dessutom var det språngmarsch direkt efter en halt. Där blev Smilla lite busig!

Läggande - 9! Nosar, bra läggande. Känns som hon inte riktigt är med i framföringen. Lägger sig bra men jätteseg på sättandet!

Inkallning - 10! Bra! Precis när tävlingsledaren ger kommandot, kliar sig min hund. Hmm, tänkte jag då och drar till lite extra i kommandot och hon kommer direkt!

Ställande - 10! Bra! Jag är så nöjd med ställandet!

Apportering - 7! Tuggar. Jag vet och nu ska vi jobba massor med apporteringen!

Hopp över hinder - 0! Hoppar ej! Ja, då tog orken slut! Jätteglad springer hon bredvid hindret!

Helhetsintryck - 9! Bra tempo, pigg och glad, lite slarv!

Smilla fastnade också på några bilder!




Slutsumman blev 124 poäng och det är jag inte nöjd med. Däremot är jag riktigt nöjd med 9:orna och 10:orna!

Nu får vi ta nya tag och leta upp fler tävlingar!

Tack för de härliga bilderna, Annelie. Jag inser att jag i alla fall har positiva, glada och arbetsvilliga hundar! Precision och perfektionism är nog inget för oss!

2 kommentarer:

Annelie sa...

Stort GRATTIS till två fina rundor, nästa gång tar ni det!! Skulle bara fattas annat.
KRAM

Britt Marie o Rudi sa...

Kul med ett så utförligt reportage med fina foton från tävlingarna! Sååå mycket luft mellan Siri och hindret! Nästa gång tar ni det! Och visst har du pigga glada hundar.