måndag 4 november 2013

Positiv!

Åh, så roligt det är att träna när allt går bra!

Ikväll var det troligtvis vårt sista tillfälle på hundkursen innan jul! Nästa vecka är det inställt och sedan ska Smilla kastreras och ta det lugnt ett tag!

Jag hade aldrig trott att vi skulle fixa den här kursen! Kände mig stressad innan den startade eftersom jag hade bytt arbetstid! Jag slutar 16.45 på måndagar och kursen börjar 17 (eller strax efter) på andra sidan stan! Hem, byta kläder, kissa hunden och ge sig iväg! Brukar vara på plats vid tjugo över.... Trodde aldrig att jag skulle kunna fokusera och samarbeta med Smilla! Tror delvis att det blev lättare när inte Siri fanns längre. Innan hade jag ständigt dåligt samvete att jag inte hann med henne.

Nu är ju inte min lilla hoppetossa perfekt! Hon är glad, pigg, studsig och okoncontrerad! Hon tjuvar, gör tokigheter och ger startskall! Hon testar massa olika saker på en gång, sitt-ligg, bättre fotposition flera gånger, letar apportbock eller vittringspinnar på rutan-kommandot! Men det är småsaker som går att träna bort! Jag är så nöjd med henne ikväll! I och för sig tränade vi på en grusparkering MEN det regnade! Smilla var så pigg och alert! Hon studsade och hoppade och ville mer och mer och mer! Vi tränade i 1,5 timme och hon var med hela tiden! Snabba lägganden, snygga sättanden på fria följet, kanonbra fjärr på 6-7 meters håll, bra fart på inkallning och apportering. Och allt det i mer eller mindre REGNANDE!!!! Även om hon släppte fokus på mig varje gång någon av de andra fem kastade en apportbock var hon snabb att ta ögonkontakt igen! Jag är så nöjd och ser fram emot att få pilla med detaljer under vintern! Till våren är vi laddade för kurs igen!!!!


1 kommentar:

Quila o Ronja sa...

Vad härligt det låter, när det känns så bra för er. Blir så glad när du skriver om Smilla, och hennes glada, lite tokiga sätt. (Menar det på ett positivt sätt)
Skrattar gott åt hennes testande av olika saker på en gång. (Känns igen, liksom)
Kram till er båda från oss.