söndag 10 november 2013

Lång dag!

Det blev en lång dag och en resa runt halva Södermanland....

Vi startade strax före 10 och tog oss till Katrineholms Brukshundklubb för tävling! Efter gårdagens väder och ett regn som hängde i luften var förutsättningarna inte de allra bästa men jag bestämde mig för att försöka! Smilla har ju i alla fall kommit så långt att hon inte kryper in under sängen när jag tar på mig regnstället och sista gångerna när vi har tränat i regn har hon sprungit på inkallningen, inte bara lojt travat in så visst har hon gjort framsteg!

Domare var Mikael Svensson och vi hade startnummer 6 av 7 startande.

Platsligg 10! - Känns jätteskönt med 10 på platsliggandet. Tyvärr har vi haft problem med läggandet och varit tvungen att ta till ett dk för att hon ska lägga sig, MEN INTE IDAG! Visst var hon seg ner, eller rättare sagt hon tänkte till innan hon la sig! Jag blev mest nervös för att hunden bredvid drog en repa på platskommandot men kom tillbaka och la sig. Han satte sig upp en stund också, men Smilla låg bra idag!

Fritt följ 5,5. studsar, släpar, nosar, sitter ej. - Helt ofokuserad på mig under första halvan av fria följet. Jag hade ingen aning om var min hund var men det tog sig på slutet. Inte nöjd med det!

Läggande 8. Dk. - Hunden lägger sig (!) men sätter sig inte på kommando!

Inkallning 8,5. Avslut, sitter ej! - Bra fart på inkallningen men hon ställer sig snett bakom mig. Man kan ju inte bli blöt om rumpan....

Rutan 7,5. En tass utanför. - Bra fart in i rutan, jag skriker STANNA som bara den och hon stannar men hamnar med en tass utanför! Ja, ja så kan det bli men hon gick rakt ut till rutan!

Apportering 7,5. Lätt tugg, sitter ej, lite lek vid upptaget. - Bra fart in, men springer förbi apporten och får inte riktigt tag i den. Inte alls mycket tugg på vägen tillbaka och bra fart! Däremot sätter hon sig inte förrän på sitt-kommandot och då har tävlingsledaren redan sagt: Ta föremål! Nöjd med tanke på tidigare startskall, tugg och allt annat vi har jobbat med!

Hopp 8. Dk, avslut. - Hoppar ut bra, men sätter sig som vanligt alldeles för nära! Hoppar inte tillbaka på första kommandot. På andra kommandot hoppar hon tillbaka och sätter sig (enligt mig) snyggt vid sidan! Lite bus vid ingången till sidan!

Fjärr 6. Dk läggandet, segt ligg, dk ligg! - Jag ser att Smilla inte riktigt ligger ner när jag ska lämna henne och tar till ett extra platskommando. Gör tre skiften bra men när hon ska göra det sista (från sitt till ligg) kastar någon en apportbock på andra plan, vilket hon hör! Helt ofokuserad på mig och försöker spana apportbock innan hon tar kontakt igen! När jag sedan ska gå tillbaka reser hon sig och går några steg bakåt. Inte nöjd!

Helhetsintryck 7,5. Trevligt ekipage, mycket plockande med hunden! - Ja, det blev mycket plockande för Smilla var uppe och studsade på mig och min hand dessutom ville hon inte sätta sig ner, vilket gjorde att det blev lite "allvarsprat" mellan momenten!

Det slutade med 154,5 poäng och en tredje plats. Helt okej med tanke på vädret!

Vi träffade flera bekanta som vi inte sett på ett bra tag! Härligt att ses igen!

Efter tävlingen passade vi på att åka till Julita! Jag skulle försöka foga igen ett litet mus-hål! När jag städade stugan inför vinterns stängning hittade jag ett hål där det blåste riktigt kallt, alltså fri väg utifrån för alla små möss! Nu är det tätat med stålull och fogskum. Förhoppningsvis stoppar det några små djur!

När vi ändå var ute och åkte tog vi svängen förbi Nyköping. Det var dags att hälsa på Inga-Britt, Siris uppfödare. Jag har inte orkat åka dit och det var definitivt inte lätt i dag heller. En stor klump i magen och några tårar i ögat eftersom saknaden efter Siri blir så påtaglig när man ska träffa uppfödaren igen. Det blev ett trevligt besök! Tyvärr hade jag inte kameran med mig men några (dåliga) bilder med telefonen blev det!


Nelly (Siris helsyster) och Gucci!


Nelly!


En trött Smilla hittade Nellys sköna säng att vila i!

Efter en heldag runt Södermanland var klockan närmare 18.30 innan vi var hemma! Trötta efter mycket psykisk anspänning men relativt nöjda med med vår dag! I alla fall är jag det och jag tror att Smilla håller med!




Inga kommentarer: