onsdag 13 november 2013

Inte som jag tänkt mig!

Nej, det blev inte som jag hade tänkt mig! Jag hade tagit semester idag för att Smilla skulle kastreras! Kastreringen var i förebyggande syfte, för att slippa tankar på livmoderinflammation och inte behöva planera träning och tävling efter löp. Smilla har inte haft några problem varken med löp eller skendräktighet förutom att hon har tysta löp så jag har svårt att upptäcka dem. Lite vaktig är hon och det tror jag beror på hormoner. Tänkte att det skulle bli bättre om jag kastrerade henne!

Men nu blev det ingen kastrering. Förra året tog jag leverprov på mina hundar, främst för att jag skulle visa att det inte var något fel på dem, men båda två hade höga värden utan att vara sjuka. Nu ville veterinären inte söva eftersom det är så ansträngande för levern. Hon kunde inte garantera att Smilla skulle klara sövningen. Hon ville ta nya prover först för att se om värdet hade förändrats. Tydligen hade värdet blivit sämre. Det finns en forskning från Kanada om det här som veterinären ville ta del av innan hon vågade sig på att söva Smilla! Jag hämtade hem Smilla och träffade Annelie, Martin och Theo en sväng istället!



Jag är inte orolig för Smilla. Hon är hur pigg som helst och har varit det i hela sitt liv. Om jag inte hade tagit provet för 1,5 år sedan hade den här diskussionen aldrig kommit upp. Smilla har aldrig visat en tendens till att må dåligt! Jag får bra stöd från Smillas uppfödare! Tack Anne-Lie för min myspys-hund!  Självklart skulle det vara intressant att veta varför mina hundar (samt några andra som vi känner) har höga värden. Har alla schappar det? Skulle vara spännande att veta!

Dagen blev inte riktigt som jag hade tänkt mig! Städning och röntgen av mitt knä gick enligt planerna, men för övrigt.... Smilla är i alla fall nöjd och glad! Nu tar vi en tag i taget och får se vart det leder!

1 kommentar:

Åsa sa...

Oj, konstigt! Ska tänka på det med Kaia, att nån gång ta leverprov. Hon är ju dock redan kastrerad, inga problem med sövningen.