lördag 12 november 2011

Misslyckande!

Jag är egentligen ingen tävlingsmänniska men jag vill ha en målsättning med min träning. Alltså väljer jag att anmäla mig till tävlingar. Idag var det dags för en lydnadsetta med Smilla i Söderköping.


Vädret var inte det allra bästa, runt nollan och riktigt dimmigt! Jag är också riktigt trött efter en tuff vecka men jag såg fram emot tävlingen. Samlingen var kl 11 men när vi kom dit tappade jag motivationen direkt. De hade nämligen plockat in flera efteranmälningar i de högre klasserna (som startade tidigare på förmiddagen) så ettan beräknades starta kl 13! Lottade till mig startnummer 2 och tog bilen till Petersburg för en promenad och ett försök att ladda om!

Efter mycket väntan så blev det dags! Smilla har ju inte legat så stabilt på platsligget men vi har jobbat massor med det. Fördelen var att när hon gick upp kom hon raka vägen till mig och störde ingen annan! För två tävlingar sedan kom det fram en hund och "jagade upp" Smilla. Tävling efter gick tre hundar upp men i bortre änden av raden. Smilla märkte inget utan låg kvar. Idag fick hon ligga mellan två oroliga hundar. Hund nr 1 hade fullt fokus på sin matte, men satt, låg och gick några steg under hela platsligget. Hund nr 3 gnällde och pep hela tiden och låg bara och stirrade på Smilla hela tiden. När nästan hela tiden hade gått tyckte Smilla att det blev alldeles för jobbigt och ställde sig upp. Det tog den andra hunden som en signal och rusade fram mot Smilla. Hon blev lite rädd och kom till mig. Det är sådant som händer men det känns som det räcker nu.


Kände att Smilla blev osäker och lite låg. Försökte kampa igång henne ordentligt men hon var inte riktigt alert när vi gick in på plan. Det resulterade i två nollor till, läggande och ställande. Kan tänka mig att hon känner sig lite osäker i de momenten.

Borde egentligen vara nöjd med de andra momenten; tandvisning 10, linförighet 8, inkallning 10, apportering 7, hopp över hinder vet jag inte riktigt 8 eller 10, helhet 8. Det är ju riktigt bra betyg men jag vet att hon kan alla moment. Jag åkte hem direkt och struntade i att hämta protokollet.

Trött, ledsen och besviken men kanske mest orolig för att Smilla ska tappa sugen och bli osäker. Har anmält till en tävling i Katrineholm i morgon men ännu inte bestämt hur jag ska göra.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det ska inte behöva hända sådana saker på platsliggning om folk la ner tid på att bättre träna platsliggningen. Klass I är värst just pga det momentet.
Tycker du ska tävla men avstå "platsen" och ha trevligt med dom andra momenten.
Tummar och tassar hålls.
Sussi R Brottman

Linda, Inez, Drömma sa...

Jäkligt tråkigt att drabbas av sånt på platsliggningen, folk tränar för dåligt på det och framför allt tränas nog för dåligt med många olika hundar.. Nä du Brita, ta du semester från tävlingarna för ett tag och kom igen nyladdad efter årsskiftet istället, kanske behöver ni lite ledigt?! Kram

Britt Marie o Rudi sa...

Ni har verkligen osis med platsläggande! Jag förstår mycket väl hur besviken du känner dig när Smilla ju kan momenten. (Har ju samma problem där).
Jättefina poäng för övrigt.....kan du glädjas över dem i stället, tror du?
Klart ni kommer igen, men platsen är ju så viktig att den fungerar på ett tryggt sätt för hunden.
Kram!

Quila o Ronja sa...

Vad trist, när man känner så :-( Det ska ju, som sagt, bara vara kul. Men samtidigt vill man ju ha mål med träningen.
Ni kommer säkert igen!
Kram

Ann-Margret o Vinja sa...

Attans otur med platsen ni har då :( Klarar du inte ett 1:a pris utan platsen för det är ju så trotts allt att det är i dom lägr klasserna som hundarna inte är så säkra.
Tråkigt på nollorna sen när mycke gick bra.
Hoppas du kan hitta nått bra sätt att få henne tryggare på platsen så hon även törs ligga kvar om nån skulle resa sig.

Kram

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Förstår att det känns trist att Smilla misslyckas pga att hon blir störd av andra hundar. Ge inte upp.