torsdag 17 november 2011

Lösningen på problemet!

Igår när vi tränade rallylydnad passade jag på att köra platsligg med Smilla. Alla talar om för mig att jag måste träna med trygga hundar som ligger. Och visst är tryggheten viktig. Det finns alltid massor med folk som erbjuder sig att lägga sina hundar. Problemet är att Smilla ligger så länge de andra hundarna ligger men om någon reser på sig så går hon också upp.

På platsen igår låg Smilla jättebra i drygt 1,5 minut. Sedan kallades hunden bredvid Smilla in och jäklar vad snabbt Smilla också var uppe och sprang! Det räckte med en harkling för att hon skulle stanna upp. Hundarna lades om och en ny inkallning gjordes. Den här gången reste hon sig lika snabbt men på ett NEJ-kommando la hon sig igen. Tredje försöket blev det en hund längre bort som kallades in och nu låg Smilla kvar!

Inser att jag måste träna platsligg med störningar. Inkallning bredvid min liggande hund kändes som ett bra alternativ på träningen!

4 kommentarer:

Arlo sa...

Jättesmart uttänkt! Lycka till!

Ann-Margret o Vinja sa...

Låter verkligen som en bra ide :) Är ju oftast så att så länge alla andra ligger kvar så ligger även den "osäkra" hunden kvar. Men blir det lite störning så vill den gärna resa på sig och komma till matten.

Lycka till med din störningsträning :)

Kram

lena,millie,ebba sa...

Jamen tänk vad bra det kan bli när man vänder lite på det !! Låter som ett upplägg som kan fungera...
Får man hänga på och träna Rallylydnad vid något tillfälle ? Eller är det kanske en kurs...
Lycka till nu med fortsatt platsträning
Kram

Ann sa...

Det funkade ju jättebra!