söndag 13 november 2011

I valet och kvalet.....

Vi hade ju anmält till tävling i dag igen men med tanke på gårdagen var jag verkligen i valet och kvalet. Skulle jag åka? Skulle jag avstå platsen? Skulle jag överhuvudtaget tävla något mer?

I morse bestämde jag mig för att åka! Katrineholm är en trevlig klubb och Smilla kändes laddad när vi kom dit. Det visade sig bara vara fem ekipage i 1:an. Vi fick startnummer 1. Valde då att delta i platsligget! Hunden bredvid var en bichon frisé, som jag inte träffat förut, med en väldigt ambitiös och duktig förare. Jag kände mig inte orolig!


Smilla verkade lugn när vi gick ner på plan även om hon försökte ha lite koll på de andra hundarna! Hon satt snyggt hos mig och la sig ner direkt på kommandot. Kändes som om hon låg tryggt och säkert när jag gick ifrån. Efter kanske en halvminut gick första hunden upp och sprang till sin matte. Såg hur det ryckte i Smilla men hon låg kvar....i tio-femton sekunder. Sedan kom hon och efter henne två hundar till. Den sista hunden gick bara en bit och satte sig där! Alla hundar nollade platsen!

Tandvisning - 10!

Linförighet - 7,5! Luftig, sitter snett, hoppar i språng.
Är ändå nöjd. Jag vet att hon kan bättre!

Läggande - 8,5! Tar ett par steg, dk - uppsittningen. Hundskrället sätter sig inte upp! Flera kommandon och dessutom handtecken. Här fick vi bra betalt för momentet! Med tanke på gårdagen är jag nöjd!

Inkallning - 10! Finns inget att säga!

Ställande - 5! Många steg, kraftig dk. Ställandet fungerade inte. Hon följde med så jag blev tvungen att ta till ett dubbel kommando!

Apportering - 7! Tuggar. Jag vet att hon tuggar, eller rullar apportbocken i munnen, och jag har inte hittat någon lösning på hur jag ska få bort det.

Hopp över hinder - 0! Går vid sidan! Det är första gången så jag blev riktigt förvånad!

Helhetsintryck - 9! Ser trevligt ut! Ett bra betyg på helheten är alltid roligt att få!

Slutsumman blev 118 poäng och det är väl ingen höjdare direkt men det kändes bra idag och Smilla var positiv! Tack för alla uppmuntrande ord. Nu tar vi vintervila och vilar oss i form till vårsäsongen. Eller kanske tränar massa platsligg......

7 kommentarer:

Linda, Inez å Drömma sa...

Skönt att ni avslutade med en tävling där ni kände er nöjda trots platsen!
Vi kör på i vår igen!

Annelie sa...

Härligt att du är nöjd med dagens tävling. Skönt att Smilla var G igen!
Ses imorgon.
Stor kram

Britt Marie o Rudi sa...

Bra att även du får avsluta säsongen med en bra känsla. Och poängen är ju som sagt bra!

Ann-Margret o Vinja sa...

Tråkigt med platsen igen :( Men kul att ni var nöjda med dagens tävling :) Kommer garanterat gå bra till våren.

Ja det finns mycke härlig skog i Kjula.

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Roligt att läsa din rapport. Duktiga Smilla!

Sofie sa...

Vad tråkigt att hon gick upp på platsen men det tar ni nästan gång. annars tycker i alla fall jag att det var fina poäng på resten. Tycker inte att det var dålig slutsumma som du hade två nollor.

Har för mig att jag har läst någon ny regel om platsliggningen. Har jag drömt? Som är på gång

Quila o Ronja sa...

Skönt att du är nöjd! Bara att bryta ihop, och komma igen ;-) Kul att du åkte, och att hon var taggad.
Som du sa, vila är viktigt, hihi.
Kram