söndag 24 januari 2016

Rallytävling!

Tidigt, tidigt ringde väckarklockan. Klockan var bara 5.30 när jag satte mig i bilen och styrde mot Motala och dubbel rallytävling i mästarklass! Varför gör man sådana idiotiska grejor frivilligt när man kan ligga hemma och sova och ägna dagen åt nöjen. Men det är kul att tävla! Det är kul att se resultat av sin träning!

När vi kom till ridhuset valde jag att sätta mig på löptiksläktaren. Inte för att mina löper ännu men där var det lugnt. Det var vi och två hundar till. På den andra läktaren var det fullt!

Banorna var egentligen inte så svåra men lite knepigheter fanns det. Vi började med bana B!


Största svårigheten var nog frestelsen (två gånger) och dessutom flera moment i spring. Något som vi har varit dåliga på att träna. Med facit i hand visade det sig att springmomenten gick bra men inte frestelsen. Där låg något jättegott. Hon var till och med framme och nosade på burken vilket hon aldrig har gjort förut även om tendensen har funnits. Dessutom var hon övertaggad och hade svårt att lyssna på mig. Gick lite på tårna och ville att det skulle hända mer saker. I honnören (som var sitt) la hon sig ner när det inte hände något. Vi fick ihop 59 poäng och jag är definitivt inte nöjd. Våra förberedelser inför starten var inte bra idag. Vi fick inte köra fram inne i ridhuset med hänsyn till de tävlande. Vi fick gå in först när startnumret innan gick in på banan. Vi var flera som försökte ladda våra hundar på små ytor utanför manegen men det var svårt. Kanske beror det på det eller annars var vi inte tillräckligt fokuserade. Den andra domaren tillät sina ekipage att vara köra fram i ridhuset.

Det var bara att ladda om och fokusera på nästa bana!


Den här banan kändes betydligt lättare. Den var kortare och mer flyt i. Självklart kunde det uppstå problem här med. Smilla var med så bra i början. I konskicket kom hon lite långt ifrån konen och jag såg hur domaren försökte luta sig fram för att se. Sedan var det 270 vänster och Smilla höjde nosen och började lukta åt ett helt annat håll och var ofokuserad men ändå med mig. Läggande under gång svischade bara till! Då var hon med igen. Lite ofokuserad i högerhandlingen men vi jobbade ihop! Och jag är så nöjd över honnören. Med mycket stöttning stod och precis still på vänster sida i 1,5 minut! Den här rundan resulterade i 94 poäng (av max 100). Det här är vårt bästa resultat i mästarklass! Tidigare har vi haft 89!

Vi var klara med våra rundor tidigt och prisutdelningen skulle dröja till eftermiddagen. En allt för tidig morgon och ett födelsedagsfirande ikväll gjorde att vi valde att åka hemåt. Vi var tvungna att handla. Och så stannade vi till vid en hage i Händelö och gjorde saker som vi tycker om. Lullade runt i lugn och ro!



Redan nu syns det att snön håller på att försvinna. Det var "grått" överallt! Det ska visst bli plusgrader hela veckan!

Trötta och nöjda har vi landat hemma och tillbringat en stund i soffan! 



Inga kommentarer: