söndag 10 januari 2016

Lyanhallen!

Hundträningen blir lite liggande på is den här årstiden. Det har varit för kallt för att träna ute och blir det träning så är det bara lite linförighet/fritt följ. Hemma har vi så trångt så det blir bara lite positionsträning och lite skiften inför fjärren. Men nu har vi fått en billig och bra träningshall på gångavstånd! Lyanhallen!

Vi har varit där två gånger på öppen träning med fokus på platsligg men idag hade jag hyrt hallen själv en timme. Jag bjöd in Thina för att få lite sällskap. En timme räckte bra till att träna de fyra hundar vi hade med oss idag.

Smilla fick börja med. Jag körde igenom de flesta momenten i trean med en övertaggat hund som hoppade på tårna och hade startskall (eller tendens till det) på flera moment. Fjärren är väl det jag är riktigt nöjd med för den var betydligt bättre än den brukar. Rutan var väl helt okej. På de andra momenten gör hon det hon ska men hon är så överladdad att det blir hoppigt, studsigt och med full fart! Jo, jag vet vad jag ska träna!

Sedan körde jag lydnadsettan med Soya och fick kommendering av Thina. Det gick väl så där. Vi gör momenten med det finns en del att peta i. Soya är lite påverkad av miljön och dessutom körde vi inte igång något innan. Lite studsig och hoppig, lite sned och vind och ibland lite sen med det hon ska göra men glad ändå! Men det är också spännande att se hur hon reagera när det händer sådant hon inte är van vid. Nu kunde hon absolut inte hopp!

När vi kom tränade vi lite position och lite skiften för att få till ett bra avslut!

En bra hall som jag kommer att utnyttja fler gånger. Vi behöver verkligen träna!

Inga kommentarer: