söndag 24 juli 2011

Träning eller ej.......

Tror att båda hundarna har små tendenser av skendräktighet. Siri har varit lite seg sista veckan. Träningen har inte varit så kul. Hon går helst lite bakom och filosoferar om annat. Smilla vill helst inte gå ut överhuvudtaget. Hon som brukar stå på mina fötter medan jag tar på mig skorna har helst legat i soffan. Hon har hittat en annan favoritplats också - under huset.



Idag när det småregnade ville Smilla helst inte gå ut alls. När vi skulle promenera tog jag på henne nya regntäcke, hon smet snabbt iväg - ner för trappen och in under huset och vägrade komma fram. Efter närmare tio minuter kom hon ut, lockad av hundmaten! På eftermiddagen försökte jag sätta för alla hål som jag kunde hitta. Vill nämligen inte ha henne under huset! Självklart försvann hunden efter ett tag och var då under huset igen..... Den här gången kom hon inte ut! Jag har ingen aning om var hon har krupit in men jag fick plocka bort barrikaderna för att få fram henne igen! Jag tror inte att vi är riktigt sams......

Frågan var om jag skulle träna lydnad idag med dessa loja hundar. Vädret var helt okej, uppehåll men inte allt för varmt! Bestämde mig för att det bara skulle bli roliga moment och med mycket uppmuntran och belöning!

Traskade iväg till mitt träningsställe i skogen!



Började med Siri. Bestämde mig för att köra rutan men med lilla tallriken att trampa på, apportering, vanlig inkallning och fjärr! Vad denna lilla hund kan förvåna mig! Från att ha varit riktigt seg på träning så studsade hon runt idag. Rutan var kanonbra!!! Klockrent, alltså! Även apportering fungerade jättebra. Lite bus första gången hon skulle ta apporten. Mest för att hon hade så brådis! Passade på att köra lite fritt följ också, när hon var så alert. Det fungerade också riktigt bra! Inkallningen blev en riktigt lång och hon kom med bra fart och gjorde ett snyggt sättande. Även fjärren gick över förväntan! Avslutade med godis ur godisburken, den externa belöningen och kände mig riktigt nöjd!!


Så var det Smillas tur och det enda jag hade bestämt att jag skulle köra var apporteringen. Hon tjuvar lite och vill ta apporten direkt! När jag kopplar loss henne slinker hon smidigt upp vid vänster sida med kanonkontakt, alltså börjar med fritt följ! Eftersom det kommer folk cyklande, kopplar jag henne och det blir istället linförighet. Det fungerar i det närmaste perfekt. Hon tappar lite i språngmarschen. Jag upptäcker att jag måste göra olika vändningar med hundarna för att det ska fungera bra. Alltså vända med olika ben först. Hmm, hur ska jag komma ihåg det!?

Apportering går också bra. Jag använder kommandot vänta innan jag håller fram apporten. Hon vill gärna nosa på den direkt men väntar på apport-kommandot. Tyvärr så rullar hon apporten i munnen men håller den till loss-kommandot.

Kör lite fritt följ och hon har bra kontakt. Som vanligt måste hon testa ett läggande under fria följet och som vanligt får hon ingen belöning för det! Inkallningen går bra, lite snett sättande. Ställandet fungerar också bra. Jag är så nöjd! Vi påbörjar lite moment för 2:an. Fjärren, när jag står precis framför. Det är svårt, för hon vill gärna flytta fram på sättandet. Dessutom försöker vi igen med att trampa på tallriken! Smilla fattar inte riktigt vad jag vill. Hon förstår att något med tallrik betyder godis. Hon tar den i mun, hon lägger sig på den och har hon tur hamnar en tass på den! Siri fattade direkt vad hon skulle göra, men Smilla....

När jag tränat färdigt med Smilla släpper jag loss Siri. Vad gör hon då!? Jo, springer raka vägen och ställer sig kanonsnyggt i rutan!

Är i alla fall nöjd med dagens träning och sams med mina hundar även om jag har fått plocka fram Smilla ännu en gång under huset. Nu står det mer saker i vägen! Imorgon ska hon kanske vara inne hela dagen........

4 kommentarer:

Linda, Inez å Drömma sa...

Kan tro att det är lite svalare under huset eftersom hon gärna smiter dit.
Jättekul med så lyckad träning!

Annelie sa...

Svalt och skönt under huset, men jag förstår att hon inte får vara där.
Härligt att träning gick bra!
Kram

Britt Marie o Rudi sa...

Vilken lyckad träning! Att ha hunden under huset kan inte vara någon höjdare. Jag förstår om du blir irriterad på henne! Sen må hon vara hur söt som helst :-)

Ann sa...

Du ska se att hon inte är under huset på tisdag...;)