lördag 9 juli 2011

Lydnadstävling 9 juli

I morse ringde klockan tidigt. Vi skulle till Nyköping på Lydnadstävling! Kvart över 7 åkte vi hemifrån och var framme vid en trevlig klubbstuga en knapp halvtimme innan samlingen!

Nu var det alltså dags! Smilla skulle göra sin debut i lydnadsklass 1. Sju deltagare var det och vi drog startnummer 4. Mitt i startfältet alltså! Som vanligt började det med platsligg och nu låg alla hundar samtidigt! Lite pirrigt var det, för hunden som låg bredvid Smilla var riktig leksugen. Smilla brukar kunna nappa på lekinviter. Som tur var gick det bra. Hon la sig snabbt, låg stilla och satte sig upp på mitt kommando. Tandvisningen gick också bra. Vilken lättnad! Hon hade inte förstört för någon annan....

När vi sedan kom ner på plan för att göra vårt individuella program visades först betyget för platsligg - en 8:a. Hmm! Undra vad de drog för tänkte jag. Nja, jag får läsa senare. Tandvisning blev i alla fall en 10:a!


Linförigheten gick bra. Det kändes som hon var med. Resultatet blev en 8:a. Hon pendlar lite men hade fin kontakt! Nu blev det lite virrvarr hos domare och skrivare. Vad har du för startnummer frågade de. Nummer 4 svarade jag. Men här står det att nr 4 är en golden fick jag till svar! Det visade sig vara fel bland papprena. Det plockades en del men de fick ingen ordning utan valde att fortsätta skriva på samma protokoll. Det visade sig att betyget för platsligget var fel. Vi hade 10!

Så var det dags för Smillas paradgren, läggande! Det brukar smacka till i backen när hon lägger sig, men inte idag. Hon la sig inte, vilket betyder 0! Om det berodde på värmen, avbrottet eller något annat vet jag inte!

Inkallningen avslutades med ett snett sättande - 9,5!
Ställande valde jag att ha ett handtecken också - 6,5. Kraftigt dk men ett snyggt ställande.
Apportering var jag orolig för. Hon har aldrig tagit en främmande apportbock. Alltså valde jag att låta henne hålla på. Betyget blev 5 - tjuvar och tuggar!
Hopp över hinder avslutade jag med ett extra fotkommando för det kändes som hon var på väg någon annanstans, dk och en 9:a.
Som avslut fick vi 8 på helheten och kommentaren ett trevligt ekipage!

151 poäng med en nolla ska jag vara nöjd med men det känns ändå lite bittert att hon missade läggandet!!!! Sugen på mer tävlingar nu!

Sedan var det dags för Lydnadsklass 2 och Siris start. Nu var det ännu varmare ute! Vi fick startnummer 6 (av 9).Det startade bra med full pott på platsligget!

Till Siris lycka fick vi publik, Inga-Britt - Siris uppfödare, kom!



Det individuella programmet var ingen höjdare!
Fritt följ, 6,5.Det får jag vara nöjd med. Hon släpper, sitter snett, är långt ifrån och är okoncentrerad!
Läggandet 5 - här var hon jätteseg och gick långt innan hon la sig!
Inkallning med ställande 5 - dk och hon gick alldeles för långt!
Rutan, är ett av Siris favoritmoment, men inte idag. Hon gick ut ett par meter, vände sig om och kom tillbaka - 0.
Apportering 8 - jag tyckte att hon var tveksam men vi fick neddrag för gripande. Hon tog om!
Hopp 9 - dålig avslut!
Fjärren 0. Hon ville inte alls! Trist när man vet att hon kan!
Helheten blev bara 6. Ett trevligt ekipage men lite okoncentrerat.

114,5 poäng är jag definitivt inte nöjd med men det var hundar som gick ännu sämre. Kan det bero på värmen?


Eftermiddagen tillbringade vi med Inga-Britt i Nyköping! Lunch på en restaurang med utsikt över vattnet. Sedan fika hemma i Inga-Britts trädgård. Siri var lycklig över att vara "hemma" igen!

Nu blir det en slapp kväll! Kanske jag ska kolla i tävlingskalendern innan jag stänger av datorn!!!!

5 kommentarer:

Rudi och matten sa...

Kul att läsa om era tävlingar! Jättebra resultat för Smillas debut, tycker jag! Bra jobbat i värmen dessutom!

Siriosmilla sa...

Tack Rudi! Vi vet ju hur det är med tävling! Ibland vill man, ibland vill man inte....

Linda, Inez, Drömma sa...

Klart som sjutton att det inte gick hela vägen, att de (tävlingsledare mfl)börjar snurra å surra och göra så att man tappar fokus... Men det var bra jobbat ändå! Inez ville inte heller vara med på fjärren när vi debuterade i tvåan...
Köpte du kaffe av min kusin? Hon jobbade i köket!

Annelie sa...

Grattis till en fin, fin debut, ibland funkar inte det som man minst anar, klart du ska anmäla till fler.
Hörde att det var varmt som i en gryta där nere, man får se ljuspunkterna och slipa vidare.
Kram

Siriosmilla sa...

Jag är bara lite bitter Annelie. Hon missade sitt paradnummer, det som är en klockren 10:a. Hade hon fått en 5:a hade det varit ett första pris. Dags för revansch, första helgen i augusti!