tisdag 19 juli 2011

Så var det tisdag igen....

Idag var det lite halvklart och inte jättevarmt. Jag bestämde mig för att lägga spår. Nu lägger jag bara enkla spår som aktivering åt hundarna, föremålen som ligger ute är leksaker och slutet är en godisskål.


Siri fick börja! Hon var riktigt laddad!


Hennes spår hade legat cirka 50 minuter, var i lätt terräng med två vinklar, två föremål och slut!


Det gick riktigt bra. Jag kunde till och med se på henne när hon uppmärksammade föremålen. En halv sekund stannade hon till. Snart kommer hon att markera ordentligt!


Vi avlutade med lite bus....


...och tricks. Här ville jag att hon skulle ha framtassarna på stubben, men Siri tyckte det var bättre att ligga på den.


Väl hemma blev det en vilopaus på en av favoritplatserna!


Så var det Smillas tur! Hon verkade också riktigt laddad och hade brådis till skogen. Det kan i och för sig bero på att grannen gick med sina hundar en bit framför oss på vägen......


Smillas spår hade legat dryga timmen och var som Siris men inte i lika öppen terräng. Smilla spårade så jättebra sist! Men den här gången blev det annorlunda.


Efter en trevande start hittade vi ett föremål. Sedan var det NÅGON som hade placerat en liten fågelunge mitt på spåret. Självklart skulle det anses som spårapport tänkte Smilla och tog upp jakten på en springande fågelunge. Det här är andra gången på mindre än en vecka som detta händer. Som tur var kunde jag bryta henne även idag och fågelungen sprang vidare, flaxande och pipande. Hmm! Vem är det som djävlas med oss!? Nåja hon fortsatte faktiskt spåra och hittade andra föremålet.....


.....men sedan var vi vilse! Ja, inte vilse förstås men inte på något spår! Det var bara att packa ihop och traska hem. Vet inte riktigt vad vi ska skylla på idag; grannens hundar, fågelungar, värme, eventuell skendräktighet, tråkig matte eller något annat......


Väl hemma blev det en vilopaus på favoritplatsen - under trappen!














På eftermiddagen mulnade det på och eftersom jag var tvungen att handla tog jag med hundarna för en promenad längs Munkleden!




Munkleden startar vid kyrkan.....











....och följer sedan Öljaren bort till Julita Gård!




Hundarna tyckte att vi skulle ta en runda på kyrkogården......





...och det gjorde vi avslutningsvis. Här är mormor och morfars grav!











Bra att de varnar för djur i hagarna men vi såg inte en enda kossa!






En munk träffade vi i alla fall......





....som stod och spanade ut över Öljaren!







Så mycket bön blev det inte för oss men lite vila i alla fall!






Badplats finns....


....men den var riktigt läbbig. STORA vågor som försökte bitas i tassarna!







Grillplatsen var klart bättre!








När vi såg Värdshuset vände vi!












När vi var vid Gryt kom det några stora regndroppar och vi fick bråttom till bilen.



Och så handlade vi innan vi åkte hem!

1 kommentar:

Rudi sa...

Tänk att ni också fick spåra idag, tjejer! Kul! Sen vr ni ju på promenader som jag också går ibland och till Julita Hallen ska jag i morrn!
Vi måste få träffas nån gång och promenera tillsammans!