tisdag 29 september 2015

Träningstävling!

Ikväll har vi varit på träningstävling på Katrineholms Brukshundklubb! En väldigt trevlig träningstävling där alla var välkomna, man behövde inte vara medlem. Dessutom kostade den ingenting heller! Tyvärr var det inte så många ekipage anmälda fast de körde alla klasser, både i lydnad och bruks! Det var två startande i lydnadsklass 1, två i lydnadsklass 2 och två i lydnadsklass 3!

Lydnadsklass 3 började och jag startade först med Smilla! För oss var känslan det viktiga! Vi skulle ha poäng på fria följet!!!! Hon var superladdad innan vi klev in på plan och vi hade en positiv känsla med oss! Gruppmomenten gick bra, 10 på båda! Fria följet känns lite svajigt men hon är med, 7,5 fick vi där och jag är supernöjd! Efter fria följet blev Smilla mer laddad men jag känner att jag är osäker och gör ett dk på sättandet, 8! Inkallning med ställande var väl inte toppen.... Bra fart, dåligt ställande, bra fart. Det blev 7,5! Sedan kom rutan och hon var så laddad! Superfart ut i rutan. Tror aldrig att jag sett henne ha mer fokus och fart! Tyvärr har ju jag svårt att veta när jag ska stoppa henne och så även idag! Hon gick förbi rutan men tillbaka in igen och har svårt att bli still. Det slutar med att hon gör ett snyggt läggande precis utanför rutan med ett framben på bandet! Klar 0:a! Hon ligger bra när jag går fram och även när jag vinklar men sedan tjuvade hon tydligen på inkallningen. Jag ser ju bara att hon kommer med väldig fart! Jag är supernöjd med rutan även om det blev noll! Apporteringarna gick bra! 8,5 på hopp-apport! Lite tugg och sedan 10 på metallapporten! Tyvärr fick vi noll på vittringen (vilket jag tror är felbedömt). Hon lyfte fel pinne, la tillbaka den och tog rätt. Tuggar lite på vägen tillbaka! Fjärren var väl inte så bedömningsbar...... Hon gjorde väldigt många skiften på var och ett av mina kommandon! Helheten blev i alla fall 10 med kommentaren glad förare och hund! Känslan var bra och lite tävlingsug kom fram!

Det dröjde en stund innan det var dags för lydnadsklass 1. Jag tror att klockan blev halv 8. I alla fall blev det mörkt och vi körde med tända lampor och många skuggor. Det har jag aldrig gjort med Soya så det blev en liten utmaning! Vi startade först i lydnadsklass 1 också! Platsliggande gick jättebra. Snabbt ner, låg bra, satte sig upp på kommando, 10! Tandvisning 10! Fria följet var väl ingen höjdare! Hon var med skapligt men tappade i höger svängen och helt om, dessutom fick hon tokryck i språngmarschen och kastar sig i ut i kopplets längd och busar. Som tur är kommer hon snabbt tillbaka i position igen! Det blev en 6:a! Läggande 10! Inkallning 9 för hon har en vid sväng vid ingången! Ställandet 9! Apporteringen 7, för där vill hon inte ta den främmande apportbocken. Dubbelkommando och inte så aktivt gripande! Hopp över hinder blev 9. Även där är det avslutet! Lite hopp och bus innan hon sätter sig! Helheten blev 10 och kommentaren var "Rolig hund som ger skratt". När jag räknade ihop poängen fick jag det till 174 poäng! Jag är så nöjd med känslan och attityden även om det var mörkt och lite otäckt runt omkring plan!

Avslutningsvis gick fikade vi och domaren gick igenom och gav lite feedback på allas rundor! Det var väldigt trevligt!

Inga kommentarer: