lördag 3 oktober 2015

Tävling!

Idag var det dags för tävling igen! Hemmatävling på Söderköpings Brukshundklubb där Soya skulle starta i lydnadsklass 1. Även idag var min målsättning att vi skulle få full pott på tandvisningen, ha minst 100 poäng och ha med oss en bra känsla ut från plan! Den här gången var det en domare som sägs vara hård (men rättvis) i sin bedömning!

Vi var sju startande i ettan och vi fick startnummer 3. Det var blött i gräset även om det var bra väder. Jag ser på Soya och hon blir något obekväm med det blöta så jag körde inte så mycket innan tävlingen och minimalt med ligg och sitt!

I första platsligget var det fyra hundar. Den hunden som skulle ligga bredvid mig "pratade" på vägen in på plan vilket fick Soya att hoppa högt och stoppa svansen mellan benen. När vi sedan lämnade hundarna liggande hade föraren en procedur som gjorde att jag kände mig orolig för om hunden skulle ligga kvar! Nu gjorde den det och det här är något som jag måste jobba med! Jag får inte börja oroa mig och tro att Soya ska resa sig upp. Hunden som låg på andra sidan hade pipit lite på några platsligg men det var inget som oroade mig! Nu visade det sig att den idag valde att skälla, och det hela platsligget igenom! Inga toppenförutsättningar och Soya visade lite oro. Mycket tittande och en hel del nosande men hon låg!!! Och vi fick 9 på platsligget för det blev ett dk på uppsittet!

Tandvisningen blev full pott! Där känner jag mig säker och hon visar ingen försiktighet! Linförigheten var inte så fokuserad i början men blev bättre på slutet. Där fick vi 7,5, kanske mer än vi borde ha! Läggandet var superbra men tyvärr fick vi inte till uppsittet. Då låg hon kvar..... Efteråt sa domaren till mig att det var synd att hon inte satte sig upp för läggandet var värt en 10:a! Inkallningen var det som vanligt full fart på men avslutet är dåligt -7,5. Ställandet fick vi 8,5 på med kommentaren något steg. Apporteringen 8. Fortfarande tveksam med främmande apporter men riktigt bra mot hur det har varit. På hoppet var hon väldigt ofokuserad. Ekipaget på planen bredvid belönade och hon var tvungen att hålla koll på det. Dubbelkommando och dåligt avslut men det belönades med 8! Helhetsintrycket var 9 med kommentaren bra samarbete! Slutsumman blev 161,5 poäng, ett första pris (vårt första) och en tredje placering!

Så nöjd med den lilla roliga hunden och känslan i större delen av rundan var bra!




Inga kommentarer: