lördag 12 september 2015

Tävling!

Idag åkte vi till Eskilstuna för att tävla lydnad på Eskilstuna Hunddressyrklubb. En väldigt trevlig klubb med bra stämning och ett stort prisbord om man lyckas komma på pallen! Soya skulle få debutera i lydnadsklass 1 och eftersom jag ändå åkte blev det en start för Smilla i lydnadsklass 3. Vi skulle bara gå in och försöka ha kul!

Det var en dubbeltävling men jag valde att bara starta på förmiddagen! Lydnadsklass 3 hade samling kl 9 (precis som 2:an och eliten) och 1:an skulle samlas 10.30! Gott om tid tänkte jag!

Redan på i morse märkte jag att Smilla tyckte att det var för fuktigt ute. Hon hade inte alls samma attityd på promenaden som hon brukade ha. För mig är det bara att nonchalera beteende och gå promenaden precis som vanligt!

Även när vi kom till Eskilstuna visade hon med hela sitt kroppsspråk att det var FUKTIGT i gräset. Vi hade startnummer 5 men ett tidigare startnummer saknades så vi startade som nummer 4. Sitt i grupp gick bra, 10 poäng. Platsliggande något sämre eftersom det blev ett dk för en fruktansvärt seg hund, 9! Sedan tog det tid innan det blev vår tur! När klockan var drygt 10 var jag tvungen att springa upp till sekretariatet och säga att jag inte skulle hinna till halv elva! Då var det startnummer 2 på plan! Kvart över 10 var det vår tur och jag kände mig stressad fast jag inte behövde. Andades och gick in på plan med en hund som fortsatte att visa att det var blöt i gräset.

Vi fick poäng på fria följet! 6,5! Sedan var det väl inte så mycket mer! Tre nollor sättande, rutan och inkallning! Poängen på resten var ingen höjdare heller! Hon ville inte gärna sitta eller ligga! Och tempot var dåligt! Sötnosen!!! Tyvärr blev det ett snabbt avslut där Smilla snabbt sattes in i bilen och Soya togs ut för att direkt ta oss upp till samlingen! Kanske inte så bra för någon av oss. Som tur var hade Soya startnummer 10 (av 13 hundar) så det fanns tid för förberedelser!

Lydnadsklass 1 körde på baksidan av huset, en plan som inte störs av andra hundar. Däremot så ligger den längst en väg (fårstängsel i mellan ) och bortom den en cykelbana med en hel del cyklister och rullskidåkare. Det är ingen bra ingång till den planen. Det är en backe ner till planen så det är svårt att köra igång på vägen till plan!

Det här är första gången Soya ligger plats med helt främmande hundar på en främmande plan. Hon var lite ofokuserad och lyssnade inte på mitt första kommando! Men på nästa kommando la hon sig! Hon låg inte jättebra men var still i ca 1,5 minut innan hon bytte sida! Men jag är nöjd att hon låg! Tandvisningen gick superbra!

Sedan var det lite väntan innan det blev vår tur! Då passade vi på att hälsa på Dimma!



Så blev det då vår tur att köra vårt individuella program! Visst finns det mycket att putsa på men helhetsmässigt är jag nöjd! Hon var glad, positiv och följsam! Och hon orkade hela programmet! Lite ofokuserad ibland på linförigheten!Och där måste vi träna på språngmarschen eftersom hon blir så hoppig! Hmm... Vi har nog bara sprungit sådär en 2-3 gånger.... 

Läggandet fungerade bra men hon satte sig inte på första kommandot! Kan det bero på att vi bytte kommando i måndags??? Ja, på andra kommando satte hon sig men..... Inkallningen var superbra! Hon satt fint och kom med bra fart. Men jag tänkte mig inte för. Jag stannade och vände mig om när tävlingsledaren sa till -  med sågspånsfläcken precis till vänster om mig! När Soya kommer i full fart på inkallningen och precis ska dundra in vid min sida får hon syn på sågspånet och tvärnitar. Hon blir lite konfunderad över fläcken och vågar inte gå fram utan sätter sig istället framför mig! Domaren såg det också och börjar småskratta! Hade jag tänkt mig för hade jag kunnat ställt mig på fläcken eller gått något steg till men man vet ju inte i förväg hur de ska reagera! Vi fick i alla fall en 8:a!

Ställandet fungerade men jag kände att jag vred lite på huvudet. På tillbaka gången trampade hon lite! Ja, med tanke på att vi bara har tränat återgångar sedan i torsdags och kanske bara gjort ett tiotal kändes det bra! På apporteringen tvekade hon lite men hon tog apportbocken och höll den hela tiden! Jag valde en något mindre apportbock den här gången! Vid hoppet valde jag att sätta henne nära, precis som i torsdags! När Soya blir trött går hon gärna bredvid hindret. Nu hoppade hon men hade ett dåligt avslut när hon tänker hoppa på mig! Jag är i alla fall supernöjd med vår insats även om det saknades två poäng till ett första pris! Med tanke på vad jag hade i kopplet innan sommaren känner jag mig så nöjd med mitt jobb och hennes attityd! Jag är så sugen på att anmäla till fler tävlingar!









Inga kommentarer: