söndag 13 september 2015

Tänker jag fel?

Jag är så nöjd efter gårdagens tävling med Soya! Vi samarbetade genom hela programmet! Vi hade kul! Vi gjorde det vi skulle och känslan var bra! Visst hoppade hon och skuttade lite ibland men vad gör det!? Det fanns motivation och energi! Och med tanke på att hon knappt kunde gå i koppel och var väldigt ofokuserad i våras så är framstegen jättestora! Och det är jag nöjd med! Men vi fick inte ihop ett förstapris. Vi fick bara 158 poäng... Kanske ska jag vara missnöjd? Vi kom inte på någon prispall men det var väl heller inte förväntat! Kan jag vara nöjd bara med känslan efter vår runda?

Jag hör så många som är missnöjda med sina resultat, även om de har höga poäng. Är poängen och placeringarna viktigare än känslan av samarbete!? Om jag nu är missnöjd måste jag ju försöka förbättra situationen. Kan jag hitta positiva delar i min runda om jag inte har toppbetyg? Det måste väl vara viktigt att ta med sig det positiva!? Hur ska hunden kunna behålla sin motivation om jag inte belönar upp den? Har hunden någon motivation om inte jag har det? Är tävlingar viktigt?

Många tankar snurrar i huvudet! Tänker jag fel när jag är nöjd efter vår insats? Nej, jag tänker inte fel! Jag måste fundera på vad jag har för hund och vilka krav jag kan ställa på den. Sedan får jag inte glömma bort att vi är ett team som samarbetar! Soya fungerar inte utan mig och jag fungerar inte utan henne! Visst tänker jag framåt och nästa gång ska vi försöka ta ett första pris! Men då är det en ny plats med andra förutsättningar! Det kanske inte alls fungerar men det viktigaste är att vi har en bra team-känsla med oss ut från plan! Och nu vet jag! Jag är så nöjd med vår insats igår!




Inga kommentarer: