måndag 13 april 2015

Tveksamt!

Jag hade inte varit vaken så länge i morse när Smilla kom farande och kollade var jag var någonstans! Snabbt vände hon tillbaka in i sovrummet igen och sedan hör jag hur någon spyr! Smilla naturligtvis! Det händer ibland att hon kräks lite grann, kanske någon gång varannan eller var tredje månad brukar det komma upp lite grann! Nu var det rätt mycket men bara som "skum". Efter en kvart hör jag att hon är igång igen! Hmmm... Ingen mat ville hon ha men hon var positiv till en promenad! Avföringen var normal och hon visade inga tveksamheter på promenaden! När vi kom hem tog hon lite tveksamt en godisbit! Jaha, det får väl bli en hemmakväll istället för hundkurs!

När jag kom hem på lunchen var hon snabbt och mötte mig! Mycket gladare nu! Hon följde med på promenad och tog flera godisbitar! Skönt att hon började pigga på sig!

Efter jobbet var det min "Smilla" igen! Hon hämtade ett ben när jag kom hem! Snabbt slängde hon i sig maten och var riktigt alert! Vi tog en kissrunda och åkte sedan in på kursen! Jag bestämde mig för att jag skulle ta det lugnt och känna av hur hon fungerade! Jag behövde dessutom träna på det vi missade i lördags! Ett bra fritt följ med kontakt och snabba sättande utan tendenser till att backa!

Snabbt hade jag en hund som var riktigt på! Vi fick lite tips och varvade "slitig" positionsträning med "snabba" moment som rutan och släta inkallningar! Även lite apportering blev det! Ja, det blev bra även om jag var tveksam till att åka! Jag fick en jag pigg hund som verkligen började lyssna! Och jag fick tänka till ordentligt men i slutet hade jag en kontaktsökande hund som hade en bättre position. Både närmare och rakare! En dryg timmes träning fick räcka för Smilla!


Även Soya fick komma ut en stund! Hon gör verkligen framsteg! Nu är hon inte alls så försiktig längre! Hon fungerar att träna med men tappar fokus ibland! Det går lättare att köra fritt följ än linförighet! Antagligen jobbar jag annorlunda! Hon har en bra position men har svårt för vänstersvängar! Hon följer bra när jag flyttar åt sidan och börjar nog förstå fot-kommandot! Hon har en bra stadga och en jäkla fart på inkallningen! Avsluten är desto sämre... Det känns som om det kommer att bli bra men det gäller att skynda långsamt!


1 kommentar:

Jeanette sa...

Fundering kring Smillas små kräkningar... Hur dags får hon mat på kvällen/eftermiddagen? Låter lite som gallkräkning pga tom och sur mage. Om du inte redan ger mat sent prova med en del av fodergivan, ett knäckebröd eller liknande innan läggdags.
Har följt er blogg i några år nu och det är så roligt att läsa om era framsteg tillsammans både till vardags och tävling :)