torsdag 2 april 2015

Kurs med Soya!

Igår var jag på kurs med Soya! En tävlingslydnadskurs! Kanske är vi på fel kurs! Men vad spelar det för roll! Kul är det och vi jobbar på vår nivå!

Igår var det andra tillfället. Första gången var det mest en presentation men igår var det på riktigt! Vi fick börja med platsligg i grupp. Något som vi aldrig gjort förut! Det var bara fyra hundar men det räckte! Soya la sig ner jättebra och låg kvar när jag gick i från. Jag gick inte alls långt, kanske en 4-5 meter! Med jämna mellanrum berömde jag eller gick tillbaka och belönade. Vid första tillfället jag gick tillbaka satte hon sig nästan upp. Det var mitt fel! Jag hade en klicker i fickan och när jag böjde mig ner så klickade det.... Sedan låg hon jättebra, lugnt och tryggt i drygt 2 minuter!



Efter det var det tandvisning! Första gången vi gjorde det förutom på utställning! Vi valde att ta det lugnt! Sittande hund vid sidan medan Bibban stod lugnt och pratade en stund innan hon böjde sig ner och gav godis och klappade försiktigt! Det fungerade jättebra!

Största delen av kvällen ägnades åt linförighet! Det har fungerat rätt bra hemma men inte bland andra hundar då Soya ägnar mycket fokus åt omgivningen! Men nu blev jag riktigt nöjd! Mycket belöning gick det åt, men jag hade en hund som, till största delen, var fokuserad på mig och följde riktigt bra! Vi har precis påbörjat linförigheten och tänker skynda långsamt men jag är så nöjd med Soyas attityd och fokus!


Det var en trött hund som jag fick med hem igår!


Självklart fick Smilla också ett pass igår! Mycket fokus på stadga och backa men även inkallningsövningar! Hon gör riktigt stora framsteg med backandet och träningen av stadgan har gjort att fjärrdirigeringen fungerar bättre! 

Igår fick vi Schappis-nytt med årsbästa-listorna! Den här gången nådde vi inte riktigt till toppen! I rallyn placerade vi oss på 6:e plats av knappt 50 ekipage! I lydnaden kom vi på 10:e plats av 29 ekipage! I årets utställningstik kom vi på 67:e plats med ett utställningsresultat!!!


Idag njuter vi av att få en långhelg som är nästan helt ledig! Självklart började vi helgen med en härlig långpromenad i skogen!

Inga kommentarer: