söndag 26 april 2015

Ett annat tänk....

Idag har jag varit på Fritt följ kurs med Soya! Fritt följ med inspiration av Mia Skogster! Instruktör var Åsa Sellidj från Daily Dog! Åsa tränar IPO i Tyskland och Finland och var en väldigt inspirerande instruktör! Men tänket var annorlunda! Det här tänket har man mycket utomlands! Godis i högerhand! Hårt godis, inget som kladdar(eller leksak)! Ingen belöning i fot-positionen utan frikommando och backa med belöning bakåt! Språng till bilen direkt efter genomförd pass, och det var korta pass, för att bevara energin och sinnesstämningen!

Det pratades om plattformar och moduler! Det handlade om food driven och watch! Det handlade om känsla och attityd och om energier! Och det handlade om fokus och koncentration! Ett blicksläpp är inte tillåtet! Väldigt spännande och intressant!

Vi fick inblick i och fick prova på den första modulen - alltså food driven! Att i höger hand (kupad) hålla godis mellan tumme och pekfinger och få hunden att följa/nosa i handen! Först i front position för att sedan få in hunden på vänster sida! Det handlade om att hålla handen rätt lågt och jag var tvungen att böja på knäna för att få rätt position! För mig var det svårt med höger hand men det fungerade rätt bra! Det är också svårt att få en rak position men med lite hjälp (ridspö i ryggen) fick jag till det! Soya köpte det direkt och andra gången jag tog ut henne var hon riktig alert!

Tredje passet vi körde fick vi prova watch! Hund sittande på vänster sida, visa godiset i högerhanden, resa sig till stående med blicken framåt och med tummen upp av instruktören skulle vi på fri-kommando backa och belöna!

Vi var 6 ekipage som körde tre pass var! Varje pass var bara ett par minuter långt men det kändes som om det gav massor! Soya tyckte att det var kul och blev väldigt inspirerad! Jag har ju varit lite rädd för att "dra upp" henne för mycket men här var det mycket fart och mycket röst! Inte ett enda fot-kommando har jag använt idag men jag har haft en mycket bättre kontakt! Om jag vågar släppa kontrollen har jag en hund som har en härlig attityd! Hon tittade inte åt varken folk eller hundar! Det var bara fokus på mig!


Vi har haft en toppendag och jag är riktigt nöjd! Nu ska vi bara behålla de här positiva tankarna!




Inga kommentarer: