onsdag 15 april 2015

Hundväder!

Idag slutade jag tidigt och passade på att ta med hundarna på en runda på Koludden! Precis när vi kom ut på Koludden började det regna lite smått! Det var så lite att det inte gjorde något!


Men regnet fortsatte och det blev dessutom mer! Soya och jag skulle gå kurs i kväll och jag hade dessutom tänkt köra ett pass med Smilla först! Smilla som hatar regn!


Jo, det satt långt inne men vi åkte in till Bruksan lite innan kursen och körde lite med Smilla! Det regnade lite grann men Smilla var riktigt på hugget! Jag är riktig nöjd med fria följet! Snabba, raka sättanden, bra vändningar, bra backa och härlig kontakt! Vi körde också lite snurrar, vändningar och byten (rallylydnad)! Det fungerade också bra! Däremot fixade vi inte inkallningsövningarna med bollen! Smilla har glömt både stanna- och varsågodkommandot! Hmmm.... Ja, det är bara att traggla vidare!


Så var det dags för Soya! Hon har ju inte reagerat på regn förut men vi har aldrig tränat i regn! Det kändes helt okej när vi gick ner på plan men sedan fick vi direkt börja med att visa hur långt vi kommit i vårt läggande under gång! Vi har inte kommit långt men hon har alltid lagt sig! Vi har kört med att jag har henne framför mig och backar innan jag lägger ner henne! När jag har henne vid sidan lägger hon sig så snett! När vi skulle visa kunde hon inte ligga alls! Fick kämpa massor för att få ner henne! Hon ville helst inte sitta eller ligga överhuvudtaget! Då tycker jag att det är svårt att veta hur jag ska jobba! Kan hon momenten eller inte! Muta och locka eller ställa krav!? Hur fungerar min hund! Jag tror ju att det var regnet som gjorde att det blev svårt! Jag kämpade mer eller mindre hela kurstillfället (en dryg timme) med att få henne att sitta och lägga sig snabbt! När hon väl satte sig eller la sig var det inga problem att ligga kvar!

Ja, tufft var det och det känns inte riktigt okej efter kvällens kurs! Men jag är i alla fall nöjd med bitar av linförigheten. Hon hade en riktigt, riktigt bra vänstersväng och hon var följsam i sidoförflyttningarna. Hon hade också en bra apportering och en bra fart på inkallningen! I tandvisningen har hon gjort stora framsteg och hon låg still på ett platsligg i grupp, även om hon så ut som hon skulle dö när som helst....

Nu bryter vi ihop och kommer igen med bra träning en solig dag!!! Regniga dagar kan vi vänta med ett tag!


Inga kommentarer: