söndag 23 februari 2014

Ridhus!

Två dagar på raken har jag tillbringat i ridhus! Igår tillbringade jag förmiddagen i ett ridhus lite utanför Mantorp. Jag gjorde den praktiska delen för att bli skrivare på rallylydnadstävlingar! I början var det lite jobbigt! Det gällde att koncentrera sig för att höra och skriva rätt avdrag på rätt rad! Men ganska snart kändes det lättare! Samma fel återkommer och då lär man sig var de ska skrivas! I mästarklassen var vi fem som skrev, fyra som bakskrev och en som vi jämförde med! I avancerad klass var vi först tre, sedan två och slutligen bara jag som bakskrev. Eftersom det inte var någon som skrev "på riktigt" fick vi jämföra med varandra! Kul, lärorikt och intressant men också riktigt jobbigt. Jag var rejält trött när jag åkte hem!
 

Idag har vi tillbringat stötte delen av dagen i ett ridhus i Motala. SGVK hade utställning och Smilla skulle ställas ut! Jag fick också äran att ställa Siris syster Nelly och Siris mamma/Smillas mormor Quiny! 

Smilla var riktigt pigg och samarbetsvillig! Domaren, Jahn Stääv, tittade länge på henne! Hon stod still och det kändes bra! Däremot var hon riktigt pigg så när jag sprang blev hon hoppig och busig. Jag fick välja att gå snabbt med henne istället! Excellent fick hon och det är jag nöjd med! Det var sju tikar i öppen klassen och Smilla blev placerad som nr 3 med CK! Jättekul tycker jag eftersom det inte delades ut så många CK bland hanhundarna!

 

Snabbt ut för att byta hund! Nu skulle Nelly ställas i championklassen! Hon rörde sig jättebra men var lite svårare att ställa! Vi är ju inte vana vid varandra så jag är så glad att hon var följsam! Även Nelly fick excellent och placerades som tredje tik av fyra! Och hon fick också CK!

Ut och byta hund igen! Den här gången var det Quiny som skulle in i veteranklass och där var det två tikar! Quiny var glad och pigg och följsam men vi fick inte springa något! "Gå och ställ er där. Det är ju veteraner."  sa domaren! Trodde han inte att de skulle orka springa!? Quiny var hoppig, studsig och klättrig. Hon ville inte stå, bara käka godis! Men vi gjorde vårt bästa och till slut var hon på marken! Trodde inte mina ögon när hon fick excellent och blev placerad etta med CK! Nu hade vi tre tikar som skulle in i bästa tik-klassen...... 

Lite hjälp fick vi och alla tre kom in i ringen! Det var många hundar, skulle tippa på en 10-12 stycken! Tyvärr var det ingen som blev placerad i bästa tik men vi var nöjda ändå! 

Sedan var det dags för Quiny att gå in och tävla om bästa veteran! Lite roligt var det för hanen hon ställdes mot var Nilo, Siris pappa! Alltså var det Siris mamma och Siris pappa som tävlade mot varandra om titeln bästa veteran! Och Quiny vann! 


I finalen var det bara en veteran - Quiny, så hon vann! Jag fick en jättefin bukett tulpaner av Inga-Britt som tack för hjälpen! Roligt men lite svårt att ställa andra hundar som jag inte känner så väl!


Det blev en lång dag (åkte hemifrån 10.30 och kom hem 17.30)! Både Smilla och jag är riktigt trötta så det blir tidigt i säng! 

Dagens kritik:
Feminint huvud, korrekt bett, vällagd skuldra, aningen brant kors, välutvecklad bröstkorg, bra päls och färg, mycket goda rörelser från sidan, något hastrång, fint temprament!





Inga kommentarer: