söndag 29 september 2013

Klubbmästerskap!

Det fanns en stor klump i magen och tårar i ögonen när jag i morse åkte mot Vingåker! Det var dags för klubbmästerskap i Vingåkers Hundklubb. Smilla skulle försvara sin titel som klubbmästare i lydnad. Både Siri och Smilla var anmälda till rallylydnaden. Jag hade mailat till Linda om att Siri inte fanns mer, men det var så många andra som inte visste något. Vi har tillbringat 1-2 kvällar i veckan i Vingåker under hela semestern, tränat, pratat och lärt känna massor med folk. Ingen av dem visste något om Siri. Dessutom är saknaden så stor efter min Siri!

Det blev en hel del prat om henne, några tårar men många tröstande ord och några kramar!

Klubbmästerskapet startade med lydnad! Förutsättningarna var de bästa, sol och lagom varmt. Smilla var i och för sig lite seg efter gårdagens syskonträff, Idag fick vi också lite syskonträff när halvbrorsan Bonzo från Eskilstuna kom och hejade på oss tillsammans med sin husse!

Vi fick startnummer 4 av 10 stycken. Lite pirrigt var det att tävla lydnadsklass 1!

Platsliggning 9 - dk hand nedläggande, dk hand uppsättande. Smilla la sig inte på första kommandot. Efter 1,5 minut reser hunden bredvid Smilla på sig. Hon står still en stund och tittar innan hon sakta börjar gå mot Smilla. Domaren bryter då och vi får gå tillbaka och platsliggningen görs om. Den här gången lägger sig Smilla på första kommandot, ligger bra men sätter sig inte på sitt-kommandot.

Tandvisning 10!

Linförighet 7 - stannar av i höger vinkel, stret i koppel, står i halt, luft i position. Mycket ofokuserad hund som verkade fundera på vad vi gjorde!

Läggande 9,5 - dk hand uppsättande. Jag tar till en liten handrörelse som säkerhetsgrej. Måste träna bort det.

Inkallning 9,5 - snett avslut. Bra inkallning tycker jag, även om hon satt lite långt ifrån mig!

Ställande 10 - bra! Vad kan man säga!

Apportering 10 - bra! Tävlingsledaren bara gapade när jag sa att jag ville ha den största apporten. Ingen annan hade valt den! Riktigt nöjd med min apportering men vi har kämpat!

Hopp över hinder 6,5 - avslut dk, hoppar ej på kommando. När jag har lämnat Smilla och ställt upp på andra sidan hindren får hon syn på apportbockarna (säkert 10 stycken) som ligger 3 meter till höger om mig. Hon satt och dreglade över dessa apportbockar och glömde helt bort mig!

Helhetsintryck 9 - glatt och  trevligt, bra jobbat!

Slutsumman blev 174 poäng och det blev en 5:e plats! Kändes väl lite sisådär, men det var tätt i toppen. Segraren hade 179 poäng!

På eftermiddagen var det dags för rallylydnad, fortsättningsklass! Det var bara 3 ekipage i fortsättning och vi startade först!



Det är första gången som jag ser en banskiss som bara är siffror! Beskrivningen fanns bredvid så man fick klura själv om man vill kolla banan innan banvandringen! Största svårigheten var det som vi tränade på igår, hopp precis innan 8:ans frestelse!

Smilla fick korn på korven i frestelsen redan vid tredje skylten. Det blev till att jobba rejält redan där. I frestelsen fick vi jobba massor för där luktade det jättegott! Smilla var lite ofokuserad hela banan och tappade koncentrationen ibland. Det var några nos, någon position och någon sen men vi fick ihop 91 poäng och vann klassen! Kommentaren från domaren var; Bra samarbete, utstrålar glädje!

Jag är nöjd över dagens insats, men riktigt trött. Smilla har redan slocknat!


Inga kommentarer: