lördag 7 februari 2015

Vårkänsla!

Idag var det riktigt härligt väder på vår förmiddagspromenad! Sol som värmde och några plusgrader!



Vi gav oss ut i skogen, ut på Koludden och hundarna njöt av friheten! De sprang och busade i snön, speciellt Soya! Vi hade det riktigt skönt!







När vi hade gått runt Koludden började problemen! En hel del snö fastnade på hundarna! Valde då att ta närmsta vägen hem, över skjutbanan och ner till stora vägen, En bit som jag skulle tro är 500 meter! På skjutbanan hade snön blåst ihop och var på vissa ställen långt över mina knän! Hundarna pulsade på. När vi kom fram till grusvägen hoppades jag på att det skulle vara mindre snö. Den vägen går ju genom skogen. Något mindre var det men....... Hundarna kunde inte ta sig fram. De hade så mycket snö på sig och även om jag tog bort snön så kom de bara ett par steg så var det fullt igen. Jag trodde inte att Smilla skulle orka. Tungan hängde långt ner och hon kämpade som bara den. För Soya var det något lättare, troligtvis för att hon inte har så mycket päls. De sista 200 meterna bar jag hundarna, en i taget för att vi skulle ta oss ner till stora vägen. Det blev en hel del att rensa bort när vi kom dit! Efter en rensning och lite vila orkade vi ta oss hem!!! Misstänker att hundarna får "träningsvärk"!


Efter ett par timmars vila laddade vi korvpåsen och gav oss ut för lite träning på kyrkans personalparkering! 

Soya fick lite blandad träning och det börjar fungera bra! Det är kul att fria följet börjar kännas bra! Apporteringen går framåt! Idag tog vi stora, tunga apportbocken och det var lite jobbigt först! Stadgan och inkallningen går bra! Platskommandot har hon förstått, däremot är det svårare att stå! Hon har inte riktigt förstod ingångarna till fotpositionen! Det fungerar bara när jag har godis och lockar med! frontpositionen och snurren i rallyn har hon också förstått! Soya börjar också bli riktigt duktig på att sitta bunden! Lite skall kommer när jag kör fartiga moment med Smilla, t ex inkallning och apportering!

Smilla fick en genomkörare av lydnadsklass 3! Nöjd med det mesta! Fria följet fungerar mycket bättre nu! Hon är närmare och rakare! Sättande under gång går bra! Inkallning med ställande var väl inte det bästa! Hon har för lång stoppsträcka men bra fart både före och efter ställandet! Rutan fungerar inte alls.... Vi har kört några konskick inomhus de senaste månaderna, kanske ett tio-tal! Nu irrade hon bara runt och ställde sig vid en kon för att sedan irra vidare även om det låg en boll i rutan! Ja, det blev massa träning på rutan och slutligen fick vi till det! Apportering och vittring fungerade jättebra! Även fjärren, som vi gjorde på 5 meters håll, gick riktigt bra! Nästa vecka ska vi tävla, både rallylydnad mästarklass och lydnadsklass 3! Spännande, spännande!

Nu laddar vi för första deltävlingen i melodifestivalen!!!

1 kommentar:

Isabelle och alla tjejerna sa...

Ja, fy tusan vad tungt det blir när snön fastnar så där! Och dina hundar som har så himla mycket päls också! Förstår att sträckan kändes lång :-)
Vad kul det är när det går framåt! Och det som inte funkar hela 100 denna gång, funkar säkert bättre nästa gång eller så :-D
Om jag orkar pallra mig iväg så tänkte jag faktiskt komma och kika på alla som tävlar i Katrineholm för det kan bli en jättebra "så här är det när det tävlas"-träning för liten vappsing :-)