lördag 14 februari 2015

Tävling!

Idag var det dags för tävling i Trolldals ridhus i Katrineholm! Det var både rallylydnad mästarklass och alla lydnadsklasser! Självklart hade vi anmält oss till både lydnadsklass 3 och rallyn!

Vi började med rally på förmiddagen! Vi var ute i god tid och kunde ta det lugnt innan banvandringen! Katarina Strömberg dömde och hon hade gjort en teknisk bana! Den kändes inte så svår när man gick banvandringen men man var tvungen att hålla tungan rätt i munnen! (309, 407, 405, 108, 408, 308, 410, 411, 412, 312, 107, 403, 206, 313, 204, 401, 310, 302). Honnören var dessutom stå på höger sida!


Smilla var med bra och det kändes som vi hade flyt! Både backa vid sidan och ifrån fungerade bra men hon hade svårt att hitta fotpositionen efteråt, likaså ställande - gå runt, konskicket gick jättebra! Sedan hade hon ett jättesnyggt läggande! Men sedan! Vid bakombytet började hon leta efter nästa kon och fokuserade bara framåt! Det tog ett tag innan hon genomförde bytet! Likaså nästa skylt, båda helt om höger! Flamsig och ofokuserad även om hon gör momentet! Sedan är jag jättenöjd med henne! En miss var att hon gick in i skylten innan hindret (nr 17)! Känslan var i alla fall bra när vi lämnade banan. I honnören stod hon jättebra i kansek 40 sekunder! Sedan satte hon sig ner (-10)! När jag skulle få upp henne la hon sig först innan hon ställde sig!

Domaren och jag hade inte riktigt samma uppfattning! En nos, flera sen, två vält, två pos, en bris (3), ett förarfel (3), en felövning och ett avdrag på helheten gjorde att vi slutade på 67 poäng! Kommentaren var ändå: Glatt och trevligt med bra tempo, synd på några missförstånd!

Det var en rolig bana att köra och jag är nöjd med känslan!

Efter lunch (något försenad) var det dags för lydnaden! Vi var bara 4 startande och vi hade fått nummer 3! Smilla kändes fortfarande alert och samarbetsvillig när vi gick in på plan! Gruppmomenten gick bra! Och sedan var det bara att vänta tills det blev vår tur! Nackdelen med ridhuset var att ingångarna till själva plan var på gavlarna av huset, direkt utifrån. Alltså såg man inte de andra som tävlade om man inte valde att gå upp på läktaren! Jag tycker att det är svårt att veta hur och när jag ska köra igång, speciellt när jag inte riktigt vet när det är min tur! Jag valde därför att gå en runda runt ridhuset och sedan vänta in min tur utanför dörren, där det var riktigt plaskigt vått! Även om jag inte körde något utanför (med tanke på Smillas avsmak för våta underlag) var hon så våt att det rann från benen på henne! Jag vet inte om det påverkade henne (och mig)!

Hon var med mig bra när vi gick in i ridhuset och ställde upp på utgångspunkten men när vi startade släppte hon mig direkt! Hon nosade sågspån och vägrade sitta! Vi hade ingen kontakt alls! Ja, det var ju bara att kämpa vidare men det blev innan någon höjdarrunda! Som tur var kom hon (jag) igen lite på slutet och vi kan glädja oss ut bra apporteringar!

Sittande i grupp 10

Platsliggande 10

Fritt följ vid sidan 5 - dk, nos, sitter ej, glapp, sackar, studsar vid språng, flera dk. Ja, vad ska man säga! Det var inte vår dag!

Sättande 0 - sitter ej. Ja, eftersom hon inte suttit under ff, varför skulle hon sätta sig nu?

Inkallande med ställande 6 - lång stoppsträcka. Hon kommer med bra fart men stannar inte! Det brukar vara lång stoppsträcka men det här var ännu längre! Trodde vi skulle få noll där!

Sändade med läggande och inkallning 0 - utför ej momentet. Hon är fokuserad på rutan och går ut med bra fart! Kanske 5-6 meter innan rutan är en öppning där vi gick ut vid platsliggandet! Där står några påsar och någon korg med grejor. Några apportbockar ligger löst också! Det får Smilla syn på och stannar där! Hon hittar inga koner och går ut genom dörren för att leta....

Apportering och hopp över hinder 9 - snett sättande. Jättenöjd med apporteringen!!!

Apportering metall 8,5 - tveksamt tagande, tempo in. Hon gör en jättebra apportering! Tveksam? Nja... Däremot "bromsar" hon mot apporten så den glider iväg en bit innan hon tar tag i den! Sista metern in började hon sakta ner tempot!

Vittringsprov och apport 8,5 - lätt tugg, sitter snett. Här är jag jättenöjd eftersom hon förra gången la sig mitt i bland pinnar och tuggade på "vår" pinne!

Fjärrdirigering 5 - utförde ej två moment, flyttar sig. Hon lägger sig ner jättebra men gör inte första sitt-skiftet och inte heller stå! Sedan går det bra! Domaren tyckte att jag hade pratat för tyst de första skiftena!

Helhetsintryck 6 - okoncentrerad, olydig, brister i kontakt med föraren. Det känns ju inte roligt att läsa men som sagt, det tog sig mot slutet! Nästa gång kanske vi kan skippa några moment mitt på!

Slutsumman blev 182 poäng och med det kom vi tvåa, eftersom två ekipage bröt! Känns inte så kul att få en fin buckla efter en mindre lyckad runda! Men vi är i alla fall sugna på revansch!


Det är jobbigt att vara på tävling! Det känns otroligt skönt att få komma hem och krypa upp på kudden!
 

Och det är faktiskt lika jobbigt att vara med som sällskapsdam! Det fick bli en kudde för henne med!

Skulle kunna tänka mig att krypa upp på en kudde jag med, men vi ska gå till syrran ikväll och äta mat och titta på melodifestivalen! 




Inga kommentarer: