tisdag 17 juni 2014

Som en följetong....

Bilen är fortfarande inte klar! Nu tror de att den blir färdig på torsdag! Håll alla tummar ni kan!

Det började med att ABS-bromsarna krånglade och när jag var tvungen att lämna in den, för en månad sedan, bestämde jag mig för att byta stötdämpare bak också. De sa till på besiktningen i höstas att de började bli dåliga! Bromsarna trodde mekaniker bara att det var en sensor som behövde bytas! Tyvärr var det inte så! De misstänkte ett el-fel och ville att jag skulle boka en ny tid för bilen.

I onsdags lämnade jag in bilen! De började kolla elen och upptäckte då att någon bultat på hjullagret bak, så det var tvungen att bytas! Då visade datorn att det var fram som det var något problem. Efter mycket koll visade det sig att hela ABS-systemet var något vajsing på. De behövde byta ut hela det. Som tur var fick de tag på ett begagnat för 2500 kronor, ett nytt skulle gå på 14000.... Tyvärr skulle det inte komma förrän på måndagen! När de plockade isär delarna upptäcktes det också att min bil har varit krockad. En balk var inte alls som den skulle! Den byttes ut!

På måndagen kom delarna till ABS-systemet! Nu var det bara ett kluckande ljud fram som skulle lokaliserar, kanske en spindelled! Det visade sig vara en fjäderbenslagring. Nu är det så att jag bytte fjärdeben och lagringen precis när jag köpt bilen och samma fjäderben byttes (på en annan verkstad) för ca 3 månader sedan eftersom det gick av. Fjäderbenslagring beställdes och när det skulle bytas upptäcktes att fjäderbenet inte passar. Det som satt där var fel! Det är lite för långt och har alltså haft sönder fjäderbenslagringen. Nu saknades det bara någon enkel lite del för att allt skulle kunna sättas ihop, men den delen - någon slags platta - finns inte att få tag på i hela Norrköping! Hur kul är det!

Nu har de sagt att bilen ska vara färdig på torsdag! Hoppas verkligen det! Känns väldigt konstigt att inte ha tillgång till bil även om jag klarar mig! Bensinräkningen blir billigare och vardagsmotionen blir mer! Men jag vill verkligen ha min bil till midsommar, så jag hoppas att de inte hittar något mer. Det känns i alla fall som en noggrann och seriös verkstad!

2 kommentarer:

Lars sa...

Trist med bilar som krånglar, men där förra verkstaden felat blir det till att göra reklamation och kräva dom på kostnaden för den korrekta reparationen!

Anonym sa...

suck! Det är så surt att laga bilar och dyrt! Vi håller tummarna att de får ihop bilen till torsdag! Dock är en säker bil att föredra. Önskar er en trevlig midsommar! Kram Ehlen