fredag 6 juni 2014

Debut!

Idag var det dags för rallylydnadstävling i Katrineholm och debut i avancerad klass! Egentligen är vi inte riktigt klara för avancerad klass för vår högerhandling är inte befäst, men jag behöver ha en stor push för att komma vidare och därför anmälde vi oss till en dubbeltävling, nästan på hemmaplan! Godkänt resultat (alltså över 70 poäng) räknade vi inte med! Vår målsättning var att vi skulle ha över 30 poäng!

23 ekipage var anmälda och på förmiddagen dömde Elisabeth Sterner! En trevlig domare och en trevlig bana med lätta byten men med två skyltar som är problem för oss. Dessutom var frestelsen med! (215, 122, 216, 311, 301, 127, 123, 213, 120, 208, 308, 108, 109, 206, 310 och 314) Skylt 301 och 213 är jättesvåra i högerhandling! Honnören var sitt på höger sida!

Lite haltande tog vi oss igenom banan som startnummer 9. Mycket bristande kontakt, många sena och sneda sättanden och en del nos (bland annat på frestelsen där det bara låg leksaker som Smilla inte brukar bry sig om). Jag var i alla fall nöjd att jag tagit mig från start till mål! I slutänden visade det sig att vi hade fått ihop 72 poäng och hamnade på 14 plats! Kommentaren var Jättesnyggt läggande! Önskar lite bättre högerhandling med mer engagemang och flyt från hunden! Stolt och nöjd över mig och Smilla!


En trött Smilla kröp ihop i buren och sov mellan tävlingarna medan jag pratade och umgicks med massor med kända och okända men trevliga människor!

Klockan 13 var det dags för nästa tävling! Den här gången var det Ulrica Åström som dömde! Den här banan kändes svårare. Det fanns fler skyltar som vi inte är säkra på! (110, 212, 215, 313, 119, 204, 112, 308, 109, 127, 313, 103, 203, 312, 104, 307) Två framförbyten, höger spiral med hund på höger sida, helt om från varandra med hund på höger sida, hopp med hund på höger sida! Vi hade startnummer 4 så vi behövde inte vänta så länge. Den här gången kändes det mycket bättre. Det flöt på ett annat sätt och jag hade en mer positiv känsla när jag kom av planen! Tyvärr missade vi på två skyltar 312 - helt om från varandra (där fattade Smilla inte ett dugg utan stod bara och tittade på mig medan jag kämpade en stund) och 204 - sitt, lämna, sväng höger 1 steg, kalla in sitt. Både de skyltarna var högerhandling!

Några bristande kontakt, två islag i skyltar, flera förarfel och två fel övning (- 20 poäng)! Trots att resultatet bara blev 61 poäng är jag nöjd! Kommentaren blev Inte lätt när man inte förstår... Bra utfört!

Jag som inte trodde att jag skulle klara av avancerad klass känner mig riktigt nöjd och stolt över resultaten och loppen! Nu är vi sugna på mer träning och fler tävlingar!!! Men först ska vi vila oss förstås!

Inga kommentarer: