tisdag 24 juni 2014

Så var det dags igen!

Jaha, då skulle vi tävla igen! Även den här gången i lydnadsklass 2 och nu på hemmaklubben! Anledningen till att vi "tragglar" i tvåan är att jag inte har några tävlingsnerver! Jag vill få samma känsla och samma kontakt och glädje som när vi tränar tillsammans! På tävling fungerar det inte! Vårt fria följ som känns lätt och säkert på träning är helt ofokuserat och närmast bedrövligt på tävling! Jag tror att det blir bättre om jag blir mer fokuserad på tävling och mindre nervös!

Gårdagens väderprognos visade att det skulle bli regn på eftermiddagen i dag! Smilla älskar INTE regn! Men idag visade visade SMHI uppehåll! Tack snälla! Nu öppnade sig himlen ändå precis när jag parkerade bilen! Visserligen bara en kort skur! Hmm... Försökte övertala mig själv om att vi älskar att tävla och träna när det är blöt!

Vi fick startnummer 6 av 8 startande! Det kändes helt okej!

Platsliggande 5! Sitter upp! - Hon lägger sig jättebra men efter bara 15-20 sekunder sätter hon sig upp och sitter jättestill hela tiden! Hunden bredvid var lite orolig och bytte sida några gånger!

Fritt följ 6,5. Nosar, dk, hoppar, sent sättande, avslut. - Ja, inte var det min samarbetsvilliga hund som var med! Mycket okoncentration, bus och nos! Blir så besviken på mig när jag vet hur bra hon kan på träning!

Läggande 7! Slarvig framföring, dk. - Bus!!! På fot-kommandot studsar upp mot min hand och sedan full fart framåt någon meter innan jag får stopp på henne och in vid sidan! Resten är jag nöjd med!

Inkallande 10! Mycket bra! - Riktigt nöjd! Här börjar jag känna igen min hund!

Sändande med ställande 10! Bra! - Peppar henne tidigt att det är rutan. Siktar in henne ordentligt men blir väldigt osäker när hon sätter upp nosen i blåsten och bara tittar mot funktionärerna. Tycker att jag får lite gensvar från henne och skickar! Hon går ut i full fart mot rutan! Jag är alltid så osäker på när jag ska ge Stanna-kommandot men den här gången fungerar det perfekt! Hon ställer sig jättesnyggt mitt i rutan! Så nöjd!!!!

Apportering 9! Slarvigt upptag! - Kan bara hålla med men är nöjd med ingången och avlämnandet!

Hopp 8! Islag! - Hon har varit slarvig på hindret på träning! Vi valde att hoppa fem brädor men hon slarvade ändå på ut-hoppet!

Fjärrdirigering 8,5! Dk, ställer sig! - Lilla sötnosen! Hon gör de två första skiftena jättebra men sedan testar hon stå (!!!), jättelycklig tills hon kommer på att det är fel! Hon skulle ju sitta! Avslutar det hela bra!

Helhet 9, trevligt ekipage, bra tempo och mycket glädje! - Ja, vi tar oss på slutet! Varför kan vi inte fixa till det från början???

Tävlingsledaren och en skrivare kom fram efteråt och sa att det var en så härlig hund med så mycket glädje! Domaren hade tydligen sagt på inkallningen att hon höll på att springa ifrån pälsen! Känns skönt med positiva och uppmuntrande kommentarer för det ser man ju inte själv!

I slutänden fick vi ihop 156, 5 poäng och var snubblande nära ett första pris (man ska ju ha 160 poäng). Resultatet spelar ingen roll utan känslan på andra halvan av tävlingen var den viktigaste! Men om hon hade legat på platsen, nu ska man ju aldrig tänka så, men om vi hade fått full pott där hade vi haft dagens bästa resultat i lydnadsklass 2!


Min finaste Smilla, LPI LPII RLD N RLD F Humbledoes Wilda Alma!!!!


1 kommentar:

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Vad duktiga ni var. Det där med tävlingsnerver spelar ju roll.
Fin frisyr.