lördag 4 januari 2014

Kort träning!

Eftersom jag har haft så ont i mitt knä senaste veckan var jag tveksam till förmiddagens lydnadsträning på Norrköpings Brukshundklubb. När regnet dessutom öste ner när jag vaknade i morse var valet lätt! Det skulle inte bli någon bra träning för Smilla så vi blev hemma och lunkade runt i skogen istället!

När jag gick ner till kyrkogården för att tända ett ljus. mitt på dagen, tog jag med mig träningsväskan. Det skulle få bli en kort, fartfylld träning! Började med lite fritt följ som fungerade jättebra. Ett par långa inkallningar med mycket fart och bra ingångar belönades med rikligt med godis! Skickade sedan ett långt skick på rutan! Toppenbra! Smilla hade sett när jag gjorde iordning rutan och även sett att bollen låg där! En hel del belöningsbus med bollen innan vi la tillbaka den i rutan och gjorde ett nytt bra skick!

Lugnade ner oss med lite vittringsapportering! Smilla gör analysen så bra men tugg, tugg, tugg på ingången! Det blev mycket bättre andra gången vi körde, men det är mycket träning kvar! Apporteringen med träapporten gick jättebra! Där har hon inget tugg under ingången! Jag är så nöjd med vårt slit!

Körde sedan fjärr sitt-ligg (som jag inte hade tänkt att göra), inkallning och ruta med en apportbock som slarvigt låg slängd mitt på plan! Smilla har ju svårt att fokusera på mig när det finns en apport i närheten men idag fungerade det jättebra! Fjärren fungerade bra både på nära håll och långt ifrån. Jag väljer att belöna varje skifte med godis även om det tar en stund, eller rättare sagt, det tar olika lång tid innan belöningen kommer.

Avslutade med lite inkallning med ställande. Det har vi precis påbörjat och det är lång väg innan momentet kommer att bli färdigt! Lite bus som avslutning gjorde att både Smilla och jag kände oss nöjda med dagens träning!

Det känns så skönt att träningen blev positiv och bra när jag kände mig så omotiverad i morse!




Inga kommentarer: