lördag 4 januari 2014

2013

Då var det dags att försöka sammanfatta 2013! Det har varit ett tungt och jobbigt år med mycket sorg och saknad men visst har det funnits ljuspunkter även det här året!

Januari började med mycket vinter! Det var långa promenader, ofta på Glottern och hundarna njöt av friheten!

I februari hände det ofattbara! Vår mamma gick hastigt bort i en stor hjärnblödning! Sorgen och saknaden var så stor och livet var tungt och jobbigt! Det var mycket att ta hand om med begravning, husförsäljning mm.



I mars var det dags för begravning! En ljus och fin begravning med massor med människor som uppskattade mamma! Solen kom och det kändes som om livet började komma tillbaka!



I april var våren här och det var dags att börja åka till stugan! Mycket träning, långa promenader och en hel del kursverksamhet hinner vi med! Vi får också besked om att flera av mammas organ har använts till donation och förbättrat livet för flera människor. Det känns positivt och hoppfullt!



I maj lyckas Smilla och jag bli distriktsmästare i lydnadsklass 2! Poängen och placeringen var inte det viktiga utan den känslan vi hade när vi klev av plan! Jag hoppas verkligen att jag får uppleva det fler gånger! Det blev även lite utställningar och utställningsträning eller kurs för Gerard O'Shea! Smilla har fått 6 excellent under året om jag har räknat rätt! Siri ställdes bara en gång och fick då vg!



I juni var det dags för avslutning på alla hundkurser! Både skönt och lite tråkigt! Midsommar firades som vanligt vid torpet!







I juli var det dags för semester! Första dagen avslutades mammas husaffär! Mycket tid tillbringades i Julita! Ledigheten varvades med olika kulturella arrangemang! Konsert med Gyllene Tider, båttur på Hjälmare Kanal och ett besök på Håkans café. Vi firade också syrrans svärmor; Gun-Britt fyllde 80! Siri fick titeln RLD F! Och jag gjorde min första utlandsresa på mängder av år - en resa till Malta!





I augusti var det dags att återgå till vardagen igen! Men semestern avslutades, som vanligt, med schappe-specialen i Vårgårda! Alltid trevligt att träffa folk med samma intresse! Vi hade en del rosetter att hämta efter föregående års framgångar. Det gick även bra på årets tävlingar! Smilla lyckades ta sitt LPII! Träningar, kurser och promenader påbörjades igen!




I september blev det ännu en stor förlust! Jag var tvungen att låta Siri somna in. Min lilla sötnos hade troligtvis en tumör och mådde dåligt! Det blev ett stort tomrum efter Siri! Sorgen och saknaden var stor och jag tappade sugen på det mesta! Min kursdeltagare och andra hundvänner var mitt stora stöd men det tog tid innan jag orkade/klarade av att träffa schappe-folk igen!
Smilla och jag tävlade klubbmästerskapet på Vingåkers Hundklubb! Vandringspriset i lydnaden fick vi lämna ifrån oss men istället tog vi hem ett vandringspris i rallylydnaden!







I oktober kom hösten! Vi fortsatte med våra träningar och våra promenader! Stugan stängdes inför vintern! På höstlovet blev det en resa till Stockholm och ABBA-museet! 






I november skulle Smilla kastreras men allt blev inställt pga för höga levervärden! Många tankar irrade huvudet! Även positiva tankar kom - valpplaner! Förhoppningsvis blir det en liten goding som flyttar hem till oss under våren! Nu har också träningen utökats med momenten i lydnadsklass 3! 


I december kom nästa bakslag! Även Selma, syrrans hund, blev snabbt dålig och även där misstänktes en tumör. Hon fick somna in i mitten av december! Saknaden efter Selma är stor!
Julen firades hos syrran! Trots en stor saknad blev julen en trevlig högtid precis som vanligt!









Ett tungt år är tillända och 2014 kan bara bli bättre! 

Vad har jag då för tankar inför 2014!? Jag hoppas att bli fri från min värk i knät! Och att alla nära och kära håller sig friska och krya! Jag räknar med att starta Smilla i lydnadsklass 3 och rallylydnad avancerad klass! Jag önskar att vi kan få ett cert på utställning! Och jag hoppas att det blir en ny liten valp som flyttar hem till oss! Annars kommer nog 2014 mest att handla om hund, träning, promenader och tävling! 














1 kommentar:

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Vilken fin sammanställning du har gjort över 2013. Önskar dig allt gott inför det nya året. Hoppas att du får en fin valp som då får turen att hamna hos er. För många kursdeltagare har du betytt mycket, inspirerat och delat med dig av dina kunskaper.