torsdag 26 december 2013

Slappardag!

Idag skulle det bli en slö dag! Inget som var tvunget att göras, inga besök inbokade, rester kvar att äta.... En dag som skulle tillbringas i soffan iklädd träningsoverall! Så skönt!

Vi har varvat soffan (slötittande på teve och korsordslösande) med två timslånga och en lite kortare promenad! Ett träningspass med Smilla har det blivit men inget annat nyttigt är gjort! Det känns jättebra!

Idag tränade Smilla och jag mest tvåans moment! Jag har anmält Smilla till en inomhustävling i slutet av januari! Ska bli spännande att tävla i en riktig inomhushall! I stort är jag nöjd med dagens träning men det finns en del som inte är så bra.....

Fritt följ: Går riktigt bra! Hon är pigg och alert även om hon ibland är ofokuserad! Håller sig närmare, snabba sättanden men pendlar lite ibland. Vi har svårt med vändningarna i långsam marsch däremot var hon ovanligt bra med i språngmarschen!

Läggande under gång: Riktigt bra läggande men även uppsittet var bra!

Inkallning: Super! Sitter kvar bra, härlig fart och snyggt sättande vid sidan! Det blev två långa inkallningar!

Rutan: Körde sammanlagt tre gånger på rutan. Första och sista gången med boll utlagd och en gång utan! Bra fart ut! Stannar kanonsnyggt på kommandot när bollen saknas! Skickar två gånger från långt håll och en gång tävlingsmässigt (lydnadsklass 2). Riktigt nöjd!

Apportering: Två gånger med träapporten och en gång med metallen! Riktigt nöjd! Sitter stadigt när jag kastar, bra fart både ut och in. Lite bus när hon ska ta men INGET tugg på vägen tillbaka. Inte ens med träapporten! Sätter sig jättesnyggt vid sidan, nära och rakt. Hon har ju gärna satt sig lite bakom mig men inte idag! Håller bra tills jag tar apporten och säger loss!

Sättande under gång: Fungerade bra!

Fjärr sitt-ligg: Här kom problemen! Hon är jätteduktig på nära håll (1-2 m) men går jag ut på 5-10 m så kan hon inte ordet plats! Sättandet går skapligt, även om jag skulle vilja att hon är något snabbare men när jag säger plats tittar hon förvånat omkring sig och gör INGENTING! På andra eller tredje kommandot trampar hon sakta ner till liggande eller bara halvliggande. Jag blir jättefrustrerade eftersom jag vet att hon har kunnat det här så bra. Beror det på att vi har kört en hel del ställande!? Ja, nu blev det massa träning på snabba läggande men fortfarande fungerar det inte på håll. Måste fundera på hur jag ska fortsätta träningen!

Sitt (i grupp) och platsligg (i grupp) tränade vi ensamma men ganska lång tid och det fungerade riktigt bra!

Hoppas att det blir mer bra träningsdagar under ledigheten! Tyvärr verkar det ju som om det ska bli en del regn och då är inte fjärren optimalt att träna!


Inga kommentarer: