lördag 21 oktober 2017

Klubbmästerskap!

Idag drog vi mot Katrineholm för att vara med på klubbmästerskapet. Smilla var anmäld till rallylydndaden och Soya till både rally och lydnad! 


Vädret var på vår sida! Halvklart men lite blåsigt. Underlaget var bra. Tyvärr fick vi inte plats att hålla till på plan där både agility och brukslydnaden var utan fick hålla tillgodo med "hagen" bredvid klubbstugan. En plats där många rastar sina hundar eller kör uppletande. Dessutom verkar det finnas en hel del vilt där. Nåja, det var lika för alla! 

Mästarklassen körde först och Smilla var först ut. Banan var lite trång och den innehöll en hel del spring. Dessutom var frestelsen med. Smilla var lite nosig och vi fick kämpa i frestelsen men det gick. Lite andra svårigheter där jag inte hann förbereda henne i och med språng och korta avstånd gjorde att vi slutade på 88 poäng och en 3:e plats av fem startande. 

Soya fick starta som nummer 3, sist i mästarklass. Hon var laddad som tusan och jag fick verkligen skärpa till mig för att hon inte skulle flippa ut. Hon klarade inte backa på vänster sida, skylt nummer 1, när den kom direkt efter startskylten. Jag är väl medveten om att hon behöver komma in i det hon gör för att hon ska fixa backandet. Resten av banan var hon som en studsboll men vi fick mycket positiva kommentarer om att det såg härligt ut när vi kom av planen. Vi slutade på 4:e plats med 87 poäng!

Efter en värmande tallrik god soppa var det dags för lydnaden. Soya och jag skulle köra lydnadsklass 1. Vi fick startnummer 2 av 3 startande i klass 1. Det var även två ekipage i startklass.

Lydnaden blev jobbig för Soya. Någon hade backat ner sin bil precis vid infarten till vår "plan". Där satt det en hund med öppen lucka som skällde sig igenom hela vårt program. En fasa för Soya som inte uppskattar skällande hundar men en otroligt bra störningsträning för oss. Det här gjorde att hon inte riktigt orkade hela programmet. 

Rutan som stod mot bilen ville hon inte gå ut till. Avslutet på hoppet blev konstigt för då satte hon sig bakom mig och tittade bakåt mot bilen. Runda kon kunde hon inte på första skicket men jag gjorde om och då satte hon den klockrent! Däremot tar jag med mig att hon hade ett bra ställande och läggande under gång, bra fart både in och ut på apporteringen och en superbra fjärr där hon dock nosade i backen när jag kom tillbaka. 

Soya har ju alltid haft svårt att lämna mig och det har vi kämpat mycket med. I apporteringen blir det en jakt efter apportbocken medan rutan och runda kon är skick mot "stillastående" punkter. Det kanske gör att hon tänker efter extra mycket där innan hon vågar gå ut. Vi fortsätter att traggla för jag är övertygad om att hon snart fixar det!


Med två nollor slutade vi på 233,5 poäng och kom på 2:a plats i klubbmästerskapet. Känns skönt att veta att vi har en ganska bra grund i de andra momenten! 


Jag är så nöjd med mina hundar efter dagens tävling. Nu njuter vi av en härlig lördags kväll!



Inga kommentarer: