söndag 6 oktober 2013

Träning!

Idag har vi tränat lite nytt och lite av det vi hade svårt för igår!

Vi började med ett kort fritt följ som gick ganska bra.

Inkallningen var riktigt bra precis som vanligt! Full fart in och ett snyggt sättande!

Sedan var det dags för rutan. Första skicket var lite tveksamt! Det var ett långt skick och jag hade lagt ut en ny, mycket mindre, boll i rutan. Hon gick ut i bra fart men tvekade lite innan hon gick in i rutan. Tog lite tid innan hon "såg" bollen. Resterande fyra skick gick jättebra! Jag skickade en gång utan utlagd boll, ställandet var snyggt men hon hamnade precis utanför rutan så jag måste bli snabbare!

Körde sedan massa platsligg med olika tonlägen på kommando-ordet. I början tittade hon bara på mig men ganska snart fattade hon och gjorde jättebra läggande även om jag inte hade riktigt "rätt" ton!

Tränade sitt - stå och ligg - stå! Vi har precis börjat med det momentet så det är bara de allra första övningarna men det känns riktigt bra!

Apporteringen är väl det som är svårast nu. Vi jobbar på att hon inte ska tugga och att hon ska hålla fast även om jag håller i apportbocken! Hon ska släppa på loss-kommandot, inte när min hand närmar sig. Problemet är att jag har sagt loss direkt när jag tar i apportbocken. För Smilla har det blivit lite kaos när vi backar i träningen och ställer andra krav. Periodvis går det jättebra och ibland känns det som hon får panik och tuggar som bara den på apporten. Ja, ja det är bara att träna vidare!

Jag är riktigt nöjd med träningen idag!

Det blev också en härlig kurs på förmiddagen! Vi la enkla spår till alla hundar. För de flesta gick det riktigt bra! Alla fick i alla fall lyckade avslut!

1 kommentar:

Unknown sa...

Det är verkligen svårare än man kan tro ...