onsdag 11 januari 2012

Rallylydnad!

Idag var det rallylydnadsträning i ridhuset igen! Egentligen var jag riktigt trött efter den långa (11,5 tim) arbetsdagen igår men det är ju kul att träna. Dessutom är det säkert 1,5 månad sedan vi tränade rally "på riktigt"!


Började med Smilla! Hon var kanonduktig! Hade en bra position, riktigt nära mig och var alert och uppmärksam. Visst gjorde vi en del missar men jag är så nöjd. Tycker att det är svårt att svänga 270 grader i språngmarsch t ex. Sitt - stå är också något som vi måste träna mer på samt att sitta rakt framför mig. Det blir gärna lite "vingligt" speciellt i backa-momentet! Sättande vid sidan, läggande och följsamheten var riktigt bra!

Efter en halvtimmes träning tyckte jag att det var dags att byta hund. Det tyckte inte Smilla. Hon var definitivt inte färdig tränad (enligt henne själv) och tyckte att det var pest att sitta i bilen.


Siri var också riktigt duktig! Hon har ju svårare att koncentrera sig på mig när det är mycket hundar i närheten. Ridhuset är trångt och vi var väl ett tiotal hundar och förare på plats. Det är dessutom så att det är flera ekipage samtidigt på banan och ibland kan det nästan bli krockar. Alla hundar (och förare) är trevliga men lilla försiktiga Siri måste kolla lite extra och vågar inte alltid kliva fram!

Jag är riktig nöjd med mina hundar idag och ser fram emot mer träning!

5 kommentarer:

Linda Inez Drömma sa...

Nyttig, men jobbig träning för Siri.. Hon kommer våga mer och mer!

BMW o Rudi sa...

Jag längtar efter nästa rallyträning! Det har blivit dåligt med det ett tag. Fast enstaka moment kör vi igenom varje kväll i köket för att nöta in. T ex 1-2-3 bakåt som vi har svårt för ute bland folk. Dessutom har vi fått till riktigt proffsiga svängar för sidobyte, både från varandra och mot varandra om vi nånsin kommer upp i klasserna så vi får använding för det! Kram på er allihop!

Lyckopiller sa...

Duktiga ni är...

Ann-Margret o Vinja sa...

Att du orkade åka och träna efter en sån lång arbetsdag. Fast det är ju rätt kul och avslappnade att få träna lite med vovvarna :)

Kram

Sofie sa...

Härligt att ni är på gång igen med rallyn. Jag vill också träna i grupp. hmm