söndag 6 december 2015

Rallytävling!

I morse ringde väckarklockan tidigt. Vi skulle på rallylydnadstävling i Kungsör!

Egentligen var det tänkt att Smilla skulle tävla mästarklass och eftersom jag ändå skulle åka så anmälda jag Soya till hennes första fortsättningsklass. Nu blev Smilla bortlottad och Soya hamnade långt ner på reservlistan. Jaha, tänkte jag! Det blir ingen tävling! Men i början av veckan fick jag ett mail om att det var så många återbud så vi hade kommit med! Vi fick startnummer 6 med samling kl 9. Länge funderade jag på om jag skulle åka eller inte. Det var ett nytt ställe, en inomhushall, där Soya varit inne en gång förut, för ett år sedan. Skulle hon fixa det!? Igår eftermiddag bestämde jag mig för att åka!


Visst hade Soya svansen mellan benen när vi kliv in i hallen och visst tittade hon på mycket runt omkring men hon kändes inte låg. Det gick att träna lite med henne och hon tog godis utan problem!


Banan var inte speciellt svår. Visst var det lite klurigt med två frestelser, varav den första bestod av två tomma matskålar. Något vi aldrig har tränat på!

Uppvärmningsplatsen, slussen, tyckte Soya var läskig. Det ekade där inne och hon blev lite ofokuserad. Lite tittig var hon när vi skulle in och vid starten och den första skylten var hon lite "klättrig". Det resulterade i ett extra sitt på skylt 1, fel  övning och 10 minuspoäng. I frestelsen var hon tvungen att nosa på en matskål, 5 minuspoäng. När vi sedan kom fram till sitt-stå-gå runt var det en spegel på vägen bara någon meter bort. Väldigt skrämmande tyckte Soya att det stod en likadan som hon där! Efter lite jobbande lyckades vi med den skylten också, bara 4 minuspoäng (en bris och en oro). Spiralen var svår för där såg man publiken! Snurren gick över förväntan och efter det var hon riktigt på alerten! Men sedan kom hoppet!!! Typ som ett billigt agilityhinder för hemmabruk! Fattar inte vad du menar sa Soya. Ska jag hoppa där? Flera vägringar och 15 minuspoäng men hon hoppade till slut! Några bris, flera förarfel (eftersom jag stannar till) och någon sen resulterade i ett resultat på 53 poäng. Det var ju några poäng ifrån ett godkänt resultat! Men jag är nöjd! Hon höll ihop och periodvis gick hon riktigt bra. Kommentaren vi fick var: Bra handling som stöttar hunden på rätt ställen. Bra jobbat! En av funktionärerna kom fram efter vår runda och sa att hon tyckte att Soya hade så härlig attityd! Det kändes skönt att höra!



Finaste Soya!

Vi väntade inte in någon prisutdelning utan åkte istället hem för att ta en runda i skogen med Annelie och hennes hundar! Det blev väl inte riktigt som vi tänkt oss för det blåste fortfarande rejält och vägen där vi skulle ta oss fram var full av nedfallna träd!


Hundarna trivdes i alla fall och mycket bus och spring blev det! Annelie hade med sig kaffe och saffransbullar så det blev en gofika och massa prat!


Gruppbild på hundarna! Martin uppskattar inte att vara med på bild...


....så vi fick ta en utan honom!

Nu är vi trötta men otroligt sugna på mer tävlingar. Tyvärr är det inte så gott om fortsättningsklass i närheten under våren!



Inga kommentarer: