lördag 26 december 2015

Annandag!

Åh vad jag har sovit dåligt i natt. Har drömt massa otäckt och vaknat flera gånger, ibland genomsvett och ibland skakande av köld! Jag var rätt trött när väckarklockan ringde. Idag skulle jag nämligen träna hund ihop med retrivergänget. Jag hade blivit inbjuden av Thina att socialträna Soya. Det skulle bli mycket följsamhet, kontakt och stadga.

Jag åkte in till Himmelstalundsfältet tidigare. Riktigt halt var det på vägen och jag hörde på radio att det hände flera olyckor så vi tog det lugnt. Smilla fick 45 minuters träning, lydnadsklass 3! Jag är riktigt nöjd med hennes insats. Rutan och fjärren var så bra idag!


Sedan var det dags för träning med Soya. Det här var första gången vi var med men vi känner de flesta sedan tidigare. Lite konstigt att många av de hundägare som vi känner har retriver.



Mycket fotgående i närheten av andra hundar. Runt i ring med hundar framför och bakom, möten förare mot förare och hund mot hund, stadga i sitt när det kommer andra hundar, slalom mellan hundar och förare och slutligen en inkallning mitt emellan två rader av hundar och förare. Jo, visst fick jag jobba men det gick betydligt bättre än jag trott. En del godis gick det åt men hon fungerade också långa stunder med bara verbal belöning. Det här är precis vad vi behöver.

Som avslutning blev det en "skoj-stafett". Slalom mellan koner med hunden på höger sida, hopp över betongsugga (första gången skulle hunden över och när vi vänt skulle föraren över). När hela laget kört var det ett varv utan hund. Då skulle hunden sitta kvar medan föraren körde banan med en dummie fasthållen under hakan! Superduktiga hundar och en kul grej!

Vi avslutade med en fika men det var kallt och ruggigt! Annelie skulle ta en sväng med sina hundar och vi hade samma tanke. Vi träffades i en hage på Händelö där hundarna fick springa av sig och vi fick en pratstund! 


På hemvägen tänkte jag handla. Åkte in till Ica Maxi strax efter två men efter att ha cirklat ett varv på parkeringen (tillsammans med många andra) valde jag att åka hem. Det fanns inte en enda parkering, inte ens på den sidan där Mc Donalds ligger. Jag tror aldrig att jag har varit med om det tidigare.


Två trötta har knappt visat sig på hela eftermiddagen/kvällen! Och jag har i lugn och ro kunnat sitta under en filt och titta på alla avsnitt av Fröken Frimans krig! 

Ikväll blir det tidigt i säng och jag hoppas sova gott hela natten!



Bild 2 och 5 har jag lånat från Annelie!





Inga kommentarer: