måndag 28 juli 2014

Schapendoes-specialen!

Då var det dags igen! För årets schappe-special på Tånga Hed! Tyckte inte att det fanns någon anledning att släpa med Soya så fick vara hos Eva och Micke hela helgen! Och hon har haft det riktigt bra!!!

Smilla och jag stack iväg strax före lunch på fredagen! Vi skulle tävla lydnad och samlingen var 16.30! Resan gick bra och vi checkade in i vårt rum! Varmt var det och fasan för hur tävlingen skulle gå började infinna sig! Men som tur var finns det hunddusch och dessutom fick jag låna ett kyltäcke av Erica!

Vi fick startnummer 7, eller rättare sagt var vi startnummer 4 av sju stycken! Jag var faktiskt inte nervös inför debuten i trean. Jag visste att vi inte var riktigt klara! Den här gången valde jag att inte köra igång henne! Vi satt i skuggan och myste och strax innan det var vår tur busade vi lite med bollen! Hon var riktigt alert även om det var varmt!

Sittande i grupp 10! 

Platsliggande 8 -sitter före! Ja, hon satte sig upp innan kommandot men la sig igen! Jag är iallafall nöjd med att hon låg!

Fritt följ 7- snett sättande, tappar pos vid sidan, tappr pos i språng marsch, vid sväng vid helt om, för långt ifrån vid vändning på stället! Ja, positionen tappade hon ibland speciellt under språng marschen. Helomvändningen var precis där huset slutade, det stod folk vid gaveln som hon fick syn på och tappade helt bort mig!

Sättande 10! Nja! Jag kände att jag vände på huvudet - kraftigt dk, men domaren tittade på hunden!

Inkallning med ställande 9 - något lång stoppsträcka, supertempo! Supernöjd! Vi har bara tränat hela momentet en gång tidigt i våras!

Sändande med ställande 5 - reser sig efter första vinklingen och lämnar rutan! När jag tittade på första ekipaget tyckte jag att sträckan var så lång! Jag tror aldrig att jag har skickat på så långt avstånd! Dessutom var det blå koner och blått band som stod i en ruta på planen mot parkering och publik! Smilla är så fokuserad, går ut kanonbra, stannar nästan perfekt, lägger sig på kommando (halva svansen utanför rutan)! Men när jag går fram och vinklar kommer hon! Jag skulle ha tagit i med ett stanna-kommando när jag gick förbi! Domaren tyckte att hon gick så bra in i rutan! Nöjd! Tror aldrig jag har tränat rutan "på riktigt"!

Apportering med hopp över hinder 9 - slarv vid gripandet, jättefint tempo! Ja, vi kämpar med apporten men jag är nöjd!

Apportering metall 9 - slarv vid gripandet, bra tempo!

Vittring 7 - svårt att bestämma sig, lätt tugg! Att det var en tjuvstart togs inte upp! Det kom en moped som körde runt och lät som bara den. Tävlingsledaren försökte vänta in den och jag tappade fokus! Nöjd med analysen och upptaget!

Fjärrdirigering 7 - flyttar lite i pos, dubbel kommando! Börjar med sitt från ligg och hon rör inte en fena förrän tredje kommandot! Kände lite lätt panik men sedan flyter det på jättebra men lite långsamt! Hon gör alla skiften!!!!!! På 10 meters håll!!!!! Det har aldrig hänt förut!

Helhet 10 - pigg och glad hund, arbetsvillig, trevligt ekipage! Känns så jättebra och vi fick många positiva kommentarer efteråt!

Slutsumman blev 252 poäng (4 poäng från ett första pris) och en andra placering i klassen! Jag är så nöjd med min Smilla! Det här resulterade i att vi blev 4:a i klubbmästerskapet i lydnad!

Lördagen blev lika varm och då var det utställning för hela slanten! Många hundar var det men bedömningen gick snabbt och vi var klara betydligt tidigare än andra år! Kanske mest för att det varnades för ett åskoväder som skulle komma vid tre-tiden!

I öppen klassen var det närmare 30 tikar! 25-26 stycken fick excellent, däribland Smilla! Domaren behöll 9 stycken efter första gallringen och Smilla var kvar! Hon blev inte placerad bland de fyra bästa men jag är så nöjd! Ställde ett par hundar åt Anne-Lie också! Eliza var också där! Hon fick excellent och ck och placerades på tredje plats i unghundsklassen!

Smillas kritik:
4,5 year. Blue roan. Very nice head. Dark brown eyes. Good teeth. Good carried ears. Nice coat. Front good angulated. Backend good. Topline good. Movement good!

Lördag kvällen avslutades med en trevlig och supergod middag! Karrékotletter, kycklingben, chorizokorv, kamben, potatissallad, potatisgratäng, grön sallad, pastasallad, nybakad bröd, kaffe och tårta! Kanske har jag glömt något! Dessutom var det lotterier och prisutdelning till 2013 års bästa schappar! Vi vann en högvinst på lotteriet; två dygns övernattning på Tånga Hed under nästa år, så specialen är redan bokad! Vi fick dessutom hämta rosett för förra årets lydnadsschappe, delad 3:e plats!

Söndagen blev precis lika varm men vi var uppe tidigt och gick en långpromenad! Packa och fixa innan kl 9 och sedan var det dags för ännu fler klubbmästerskap, agility och rallylydnad! Agility är ju inte riktigt vår grej men vi hade anmält oss till nybörjarklassen! En lätt bana med bara hopp och tunnlar!

Även om alla skulle kunna göra allt, kändes det stressig och krockade lite! Jag fick skriva i rallyns nybörjarklass och de fick vänta in mig för banvandring på agilityn. Vi hade startnummer 1 och lite förvirrade gav vi oss iväg! Smilla var så laddad och hamnade långt före mig efter en tunnel, sprang förbi ett hinder och när jag försöker få tillbaka henne hoppar hon självklart från fel håll! Disk!! Men resten av banan gick suveränt! Andra omgången tog jag till med ett vänta kommando när hon var i tunneln! Hon väntade in mig och klarade banan även om det tog lite längre tid! Vi slutade på en tredje plats av 12 stycken! Här fick vi också mycket positiv respons från folk! Hon suger tydligen rätt bra på hindren!

Avslutningsvis blev det banvandring och start i rallyn (fortsättningsklass)! Vi var varma och trötta och lite ofokuserade men klarade oss igenom banan utan allt för stora missar men med ett slow motion tempo emellanåt! Vi fick ihop 95 poäng och en andra plats i fortsättningsklassen och andra plats i klubbmästerskapet!

Känner mig riktigt nöjd med min helg! Förutom att telefonen låste sig, stolen rasade ihop (pga av värmen smälte handtagen) och att jag blev getingstucken igen! Dock ingen reaktion den här gången eftersom jag tog kortison direkt! Jag har träffat gamla och nya bekantskaper! Pratat och skrattat! Och jag har träffat Soyas pappa, en härlig hund!


Våra vinster! Dessutom en reflexväst till hund och ett presentkort på Bellsebubs (100 kronor)!

Trötta och varma styrde vi hemåt och hamnade i världens åskoväder men resan gick bra! Nu får vi vänta ett år på nästa gång!



1 kommentar:

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Vilka fantastiska prestationer och sen en agilitytävling med fint resultat.
Smilla är otroligt mångsidig. Grattis till både priser och vinster.