lördag 1 september 2012

Klubbmästerskap i Vingåkers Hundklubb

Idag var det dags för km i Vingåkers Hundklubb! Förra året lyckades Smilla och jag ta hem segern i lydnaden så i ett års tid har vi haft en vandringspokal i hyllan! I rallylydnaden tror jag vi blev fyra och femma. Kommer inte ens ihåg vilken hund som blev bäst placerad! Nu var det alltså dags att försöka göra om bravaden. Var lite orolig! Jag var lite låg efter gårdagen när min närmaste kollega slutade på jobbet och Smilla är lite låg sedan vi lämnade Siri!

Vädret kunde ha varit bättre. I och för sig regnade det inte, men det var riktigt blött i gräset och det är inte Smillas favoritunderlag! Hon var riktigt seg på läggandet när vi värmde upp.  Vi var bara fyra ekipage och vi hade sista startnumret. Platsligg i grupp gick bra, trots att jag är så nervös att jag knappt kan andas. Jag är skakis och torr i munnen. När ska jag lära mig..... Lydnadsprogrammet gick också bra även om jag inte riktigt kände igen min hund. Det är inte lätt att gå linförighet utan att sätta ner tassarna där det är blött.....

Platsligg 10!

Tandvisning 10!

Linförighet 7,5 - går med mycket luft, släpper helt om!

Läggande 8,5 - luft i ff, dk sitt! Jag trodde inte att hon skulle lägga sig överhuvudtaget men det gjorde hon. Tyvärr har vi svårt för sättandet!

Inkallning 10!

Ställande 10!

Apportering 8 - tugg! Smilla är så otroligt mycket bättre men hon håller inte fast utan rullar apporten i munnen....

Hopp över hinder 8 - dk avslut! Helt och hållet mitt fel! Tyvärr har de så breda brädor att man inte kan välja 40 cm som vi brukar hoppa. Jag valde 45 och Smilla hoppade bra men stannade efter hindret och tittade på det. Tog till ett dk!

Helhetsintryck 9 - trevligt ekipage! Härligt med positiva ord!


I slutänden blev det 180 poäng och vi lyckades att bli klubbmästare i år igen! 


När vi väntar på rallylydnaden lyckas Smilla hitta en plats som inte är så blöt.....

Efter någon timmes vila var det dags för rallylydnaden! Vi fick tävla i nybörjarklassen eftersom det inte fanns tillräckligt många fortsättningsekipage. I rallyn tror att det var 9 startande. Här startade vi som nummer 7 och det var en lätt bana. Tyvärr rev Smilla ner en kon och fick 3 minus. Vi hade också ett snett sättande (1 minus) och ett sent läggande (1 minus). Vi slutade på 95 poäng och en tredje plats!


Linda kom på första och andra plats med sina labradorer och det är hon värd! Men hade vi inte vält en kon så hade vi kunnat komma på första plats......


Smilla med sina priser!


Man blir lite trött av att jobba!


På vägen hem stannade vi i Båsenberga och gick en promenad. 
Vi hittade ett trevligt elljusspår 2,5 km långt och det var precis lagom 
för att rensa huvudet och njuta av solen som kom på eftermiddagen!

Tack Britt-Marie för fotona! Det är inte så lätt att ta bilder på sig själv, dessutom glömde jag kameran hemma!

Eftermiddagen har tillbringats i soffan, Smilla har sovit och jag har tittat på Finnkampen! Tänk att man kan bli så trött av att inte göra så mycket alls!

2 kommentarer:

Maud Ayas och Shantis matte sa...

Oj, vad ni hann med mycket idag. Grattis till fina resultat.

Linda & Labbarna sa...

Kul å hitta din blogg=) Massa trevlig läsning!
Grattis till vinsten i år igen! Smilla är för duktig och har sån härlig attityd!!
Må så gott!!