lördag 26 maj 2012

Slutet gott!

Igår var det tävlingsdags igen. Den här gången med båda hundarna på hemmaklubben. Vädret var nästan perfekt, soligt och torrt men lite varmt. En kvart innan samling fick jag det sorgliga beskedet att en av Smillas bröder inte fanns i livet längre, men uppfödaren peppade mig att gå in och lyckas för hans skull!

Som vanligt lite rörigt när man tävlar med båda hundarna. Platsligg för lydnadsklass 1 samtidigt som det var samling för lydnadsklass 2. När det var dags för platsligg i 2:an fick de lägga de sista hundarna först eftersom jag inte var på plats. Även om det var stressigt kunde jag fokusera!

Siri körde först (efter Smillas platsligg). Vi hade startnummer 2 så vi hann inte tänka så mycket.

Platsligg 10!

Fritt följ 6,5 - dk, nosar, stannar upp, drar ut, stora lovar vid vändningar. Som vanligt har Siri svårt att vara vid min sida i vändningarna. För övrigt kändes det bra. Vi gick väldigt nära domaren och då blev hon lite tveksam.

Läggande 6,5 - kraftigt dk, dålig framföring. Läggandet är ju en av våra svaga punkter och nu var det nära domaren vilket gjorde att jag tog till ett dk.

Inkallande 10 - Bra! Finns inget att säga! Fullt fokus på mig även om hon fick springa nära domaren!

Rutan 10 - Bra! Jättenöjd med rutan. Rakt in, stannar snyggt och står still!

Apportering 9 - slarvigt upptag! Hon missar alltid apporten på utvägen och måste vända om för att ta den! Nöjd med att hon sitter precis still när jag tar apporten, det har vi jobbat massor med!

Hopp 6 - sitter ej på andra sidan (ligger). Hundskrället lägger sig pladask på andra sidan och hoppar sedan över hindret från liggande! Rakt upp och ner på andra sidan. Det har hon aldrig gjort förut!

Fjärrdirigering 7,5 - några dk. Hon missar ett sättande men annars riktigt bra!

Helhet 8,5 - pigg och trevlig hund och förare! Kul med den kritiken!

Slutsumman blev 169,5 poäng och en 6:e plats av 13 startande! Det var vårt tredje förstapris och det betyder att har Siri fått sitt LPII!

När Siri var klar satte jag in henne i buren och  tog ut Smilla istället. Får då reda på att startnummer 7 precis har gått in på plan och vi hade startnummer 8. Det var bara att köra lite linförighet för att sedan ge sig ut på plan!

Platsligg 8 - lyfter tass, sitter innan kommando. Smilla låg hela tiden men när jag kommer tillbaka och ställer mig bredvid henne sätter hon sig upp. Siri brukar jag alltid ge ett extra kommando när jag kommer tillbaka men eftersom Smilla har så svårt att sätta sig upp gjorde jag inte det! Mitt fel helt enkelt! Att hon har lyft på en tass är jag inte medveten om men jag vet att Anders är jättehård i sin bedömning!

Tandvisning 10!

Linförighet 7,5 - ngt lång fram, släpper i hö sväng, studsar, sitter snett, studsar i språngmarsch.  Känner inte riktigt igen min glada hund! Även om hon var jättefokuserad på mig försökte hon busa och bita mig i handen och hon studsade upp i bröstet på mig på språng marschen.  Glad, pigg och sprallig - det är väl positivt!

Läggande 7,5 - något långt fram under transport, extra kommando sättande, dk vänster hand. Ett kanonbra läggande men sedan vill hon inte sätta sig upp!

Inkallning 10! Vad finns det att säga!!!

Ställande 9 - dk. Inget dk som jag är medveten om , kanske är det en huvudrörelse! Står jättebra när jag kommer tillbaka!

Apportering 7 - tuggar! Det tränar vi massor på!

Hopp över hinder 9,5 - studsar avslut! 

Helhetsintryck 9 - bra samarbete! Jättenöjd vår runda!

Slutsumman blev 169 poäng och en delad fjärde plats! Hade jag tagit till ett extra kommando när jag kom tillbaka på platsligget hade vi varit tvåa på 177 poäng! Nåja, vi fick vårt andra förstapris och jag är jättenöjd!

Den sorgliga början slutade med glädjetårar!!! Nu satsar vi på Smillas nästa tävling för då får hon förhoppningsvis sitt LPI!!!



Tack för all peppning och alla grattis-hälsningar som vi har fått!


4 kommentarer:

Linda, Inez, Drömma sa...

Imponerad över att du klarar tävla i två klasser samtidigt. Stort grattis :) lite roligt med hindret ;) de är för roliga våra vänner!

Linda, Inez, Drömma sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Maud Ayas och Shantis matte sa...

Grattis igen. Ni vinner ju hela tiden. Roligt.

Ann-Margret o Vinja sa...

STORT GRATTIS till 1:a pris till bägge tjejerna på eran tävling :) Vad duktiga ni är :)

Kram