tisdag 1 maj 2012

Motala!

I morse stack vi iväg till Motala för att tävla inofficiellt. Jag fick även med mig syrran och Selma. Ann och Linda var där när vi kom. Vädret var toppen, soligt och varmt! Underlaget var däremot rätt så fuktigt.

Tanken var att vi skulle tävla rallylydnad för att genrepa inför söndagens tävling. De hade även lydnadstävlingar. Det visade sig att rallylydnaden skulle starta först när lydnaden var klar eftersom de använde samma plan. Eftersom det var drive-in-anmälan mellan 9 och 11 valde jag att anmäla Smilla till lydnadsklass 1 och Siri till lydnadsklass 2! Domare var Berth Nilsson, samma domare som dömde 1:an i Söderköping sist vi tävlade!

Lydnadsklass 1 startade och vi fick startnummer 6. Tre hundar i taget låg platsen!

Platsligg 10 - Äntligen låg hon kvar! Efter ungefär halva tiden började hon vifta på svansen, jag markerade diskret med ett finger och hon la sig still igen!

Tandvisning 10 - Som vanligt inga problem!

Linförighet 7,5 - växlar position, stannar upp, slarv i vändning! Smilla kändes väldigt ofokuserad och låg. Hon följde med men kan så mycket bättre. Helomvändning precis nedanför en slänt där utställning och agility höll till gjorde att många hundar fångade vittring och stannade upp!


Läggande 0! Ja, vad ska man säga! Paradgrenen fungerade inte!

Inkallandet 10 - Bra! Tycker själv att hon var lite seg och kom inte alls så bra som hon brukar!

Ställande 8,5 - dk! Ofokuserad, följer med ett par steg! Jag är inte nöjd!

Apportering 7,5 - lätt tugg! Det är jag nöjd med eftersom vi verkligen sliter med apporteringen!

Hopp över hinder 9 - dk! Hon hoppar inte så jag får ta till ett dubbelkommando!

Helhet 9 - trevligt ekipage, lite slarv , träna vidare!

Slutsumman blev 159 poäng och en tredje plats! 


Sedan var det dags för lydnadsklass 2 och det var bara 2 tävlande!

Platsligg 5 - sitter, lägger sig! Det verkade som hon blev biten av något för hon vände sig om och naggade lite på ryggen under några sekunder innan hon la sig tillrätta igen. Den andra hunden verkade också som om det blev biten av något. Den reste sig och tittade runt på marken innan den förflyttade sig en bit och la sig ner igen!

Fritt följ 5 - nosar, sent sitt, snett, håller ej position, dk. Här var Siri påverkad av att publiken fanns så nära även om det inte var många. Hon var tvungen att ha full koll på dem.

Läggande 0 - lägger sig ej. Hon la sig på ett dubbelkommando!

Inkallning 9,5 - bra inkallning, hopp vid avslut! Nöjd!

Sändande 8 - dk sändandet. Hon vill inte gå ifrån mig men gör det på andra kommandot!

Apportering 6,5 - dk sändandet, tvekan avslut! Här visar hon igen att hon inte känner sig trygg med att lämna mig!

Hopp 9 - dk, bra hopp!

Fjärren 7,5 - dk

Helhet 8 - för dagen okoncentrerad! Ja, vad ska man säga. Hon hade svårt att hålla fokus på mig. Jag vet ju att hon kan så mycket mer.

Slutsumma 132 poäng och en andra plats. Tror att ettan hade 144 p.

 

Det blev en hel del väntan men det gjorde inte så mycket eftersom vädret var så fint!

Rallylydnaden startade efter lydnaden och det var Istvan Orci som dömde! Han påpekade att han skulle fokusera på sträckta koppel och nosningar! Det var en bana med mycket svängar!


Siri hade startnummer 2 och Smilla nummer 12. Känner mig nöjd med mina rundor. Det var riktigt varmt. Siri var lite seg men inga nosningar och inget koppeldrag. Smilla fastnade lite på hög vittring, där även andra hundar nosade, men hon var mer alert än på förmiddagen. Man fick köra två rundor, den bästa skulle räknas, men vi valde att bara starta en gång. Efter en lång tävling (det var ändå bara 24 startande) blev det äntligen prisutdelning. Siri vann på 100 poäng (domaren påpekade att han hade varit snäll) och Smilla fick 97 poäng. Syrran lyckade få ihop 88 poäng. Kanonbra!

Man kan väl säga att vi gick med vinst i alla fall. Tre placeringar och mängder av priser; tuggben, 2 påsar med mix av grisdelar, en fäll, en matskål, en snygg kruka, massa hundgodis, 2 rullar bajspåsar, små förstaförbandsväskor, en 3 kg Eukunuba och en 1 kg, flera leksaker och säkert massa annat. Kul att vi äntligen fick komma högt upp på prispallarna!

Det blev nästan inget fotande även om tiden hade räckt! Några hundbilder blev det i alla fall!






Det blev en heldag, kom dit strax före 9 och klockan var nog halv 4 när vi åkte därifrån, men en trevlig heldag. Nu är både jag och hundarna trötta, jag har dessutom fått någon rosa nyans i ansiktet. Påminner lite om Miss Piggy.

Nu laddar vi för tre arbetsdagar och sedan är det officiell rally på söndag!

2 kommentarer:

Britt Marie o Rudi sa...

Grattis till er alla tre!!! Vilken kanondag! Så kul att spec rallyn gick så bra inför helgens tävling!! Och vilken tur med vädret ni hade.

Annelie sa...

Grattis till fina fina rundor! Härligt med ett riktigt bra genrep inför helgens tävlingar! Kram