torsdag 17 maj 2012

Äntligen!



Så var det tävlingsdax igen! Den här gången var det en kvällstävling i lydnad i Norrköping! Jag var jätteseg hela dagen, men det var troligtvis för att jag kopplade av inför långledigheten! Samlingen var kl 18, vädret var perfekt så det var bara att ladda!

När jag kom dit visade det sig att det var två domaren, Katinka dömde 3:an och 1:an medan Anders dömde 2:an och eliten. Det visade sig att de skulle börja med 3:an och eliten och att det kanske skulle krocka med de andra klasserna. Domarna var medvetna om att det var 3 ekipage som tävlade dubbelt i 1:an och 2:an så man fick hoppa in när det "passade". För mig är det jobbigt för jag vet inte vilken hund jag ska köra igång och när!

Nu blev det 2:an som började! Vi fick startnummer 2. Siri var helt okej. Lite hoppig och studsig men väldigt glad. Tävlingsledaren väntade länge innan hon  gav kommandon vilket gjorde att vi missuppfattade en del.

Platsligg 10!

Fritt följ 6 - släpper, dk. sitter bakom, glappar, kroppsdk, mycket luft mellan hund och förare.  Här kan vi mycket bättre!

Läggande 5 - ryckig transport, sätter sig, dk.  Det kändes bättre men hon satte sig när jag kom tillbaka!

Inkallning 9 - yvigt avslut. Hon kommer med väldig fart och har svårt att stanna! Det har varit bättre så nu blir det intensiv träning!

Rutan 6 - tjuvstart, kallas tillbaka, nosar. Helt och hållet mitt fel. Tävlingsledaren frågar om vi är klara men sedan händer inget på en lång stund. Då svarar jag JA, vilket gör att Siri sticker mot rutan. Då säger hon kommendera men då har ju jag redan kallat tillbaka Siri. Missuppfattning av mig! Siri går bra mot rutan andra gången också men står inte still, Det har vi tränat massor och på träningen fungerar det!

Apportering 7,5 - stanna kommando, yvigt avslut, dk, sitter bakom. Nöjd med apporteringen även om hon sitter bakom. De hade ingen mellanstor apport så jag visste inte vilken jag skulle välja. Tog en liten men den var verkligen minimal!

Hopp 8 - extra kommando. Bra hopp!

Fjärrdirigeringen 8,5 - extra kommando, ngt odistinkta lägganden. Jag är nöjd med fjärren. Tävlingsledaren hade skickat iväg förare nr 1 närmare 10 meter ifrån hunden på fjärren. Pratade med henne och ifrågasatte det när jag skulle starta och påpekade att det ska vara 5 meter. Hon erkände att det nog hade blivit för långt men att det fick bli något liknade för resten av ekipagen. Jag stod nog lite längre ifrån än det ska vara!

Helhet  8 - lämnar föraren mellan momenten! Ja, jag släpper iväg henne mellan momenten för Siri mår bra av det.

Slutsumman blev 155 poäng men jag är jättenöjd! Anders är hård i sin bedömning!

Medan jag var på plan med Siri var det dags för platsliggning med Smilla. Vi hade startnummer 1 men fick lägga i sista startgrupp! Och hon låg!!!! Efter plats och tandvisning frågade tävlingsledaren om jag ville köra först. Det ville jag, bara jag fick någon minut på mig. Ingen fara sa tävlingsledaren, de skulle ta en paus. Jag uppfattade att de sa fem minuters paus men det kan vara något som jag hittade på. De var nämligen borta länge, säkert en dryg halvtimme. Vi hann ladda, varva ner, försöka ladda igen osv. Klockan var över halv nio när det var dags.

Platsligg 10! Äntligen låg hon, lugnt och säkert!

Tandvisning 10! Inga problem!

Linförigheten 6,5 - pendlar, ss, långt fram, går runt, ut vid språng, avslut. Helt bedrövligt. Det fanns ingen kontakt, speciellt i svängarna. Hon reagerade också ekipaget på planen bredvid. Rutan låg nästan i anslutning med vår plan och det var ett hårt STANNA-kommando när vi gick linförigheten!

Läggande 8 - framföring, mycket fint ner, dk upp. Ett riktigt bra läggande, men däremot satte hon sig inte upp.

Inkallning 10 - mycket fin inkallning! Finns inget att säga!

Ställande 8 - start, 2 steg. Känns som om ställande har varit sämre under den sista veckan!

Apportering 7 - tar distinkt, tuggar, håller bra. 

Hopp 8 - bra hopp, dk. En mycket frustrerad Siri satt och skällde i buren, vilket Smilla hörde. Hoppet var upp mot publiken så hon drog iväg en meter bakom mig men kom på ett fot-kommando.

Helhet 8 - hunden ofokuserad, annars trevligt ekipage. 

Slutsumman blev 167 poäng och vårt första 1:a pris! Nöjd med poängen men inte nöjd med vårt genomförande. Jag måste lära mig att fokusera även om jag får vänta. Nu kände jag mig inte splittrad över att båda skulle tävla samtidigt, vilket jag gjorde i söndags, men jag måste lära mig hur jag ska ladda och fokusera. Nu vilar vi oss i form till nästa tävling som är om en dryg vecka!

4 kommentarer:

Britt Marie o Rudi sa...

Så fina resultat! Det är förstås mycket mer koncentrationskrävande att starta två hundar samma tävling. Jag är imponerad! Grattis!

Annelie sa...

Stort GRATTIS till Smillas fina resultat och även Siris fina runda! Kram

Quila o Ronja sa...

Grattis till fina resultat!! Ni är så duktiga! Alla tre! ;-)
Skönt när all träning ger resultat!
Ha en skön helg
Kram

Hanna aka Lilla My sa...

Grattis till förstapriset och grattis till Siris fina resultat :).