söndag 13 maj 2012

Rallylydnadstävling!

Idag var det dags för rallylydnadstävling i Eskilstuna! Det var Eskilstuna Hunddressyrklubb som anordnade tävlingen. Det är en trevlig klubb med bra stämning, ett trevligt bemötande, mycket priser och gott fika-bröd till billigt pris! Dessutom sken ju solen idag!

Eftersom Smilla klarade sin tredje nybörjartävling i söndags fick hon byta och starta i fortsättningsklassen i stället. Fortsättningsklassen hade samling och banvandring 9.30. Siri hade startnummer 6 i nybörjarklassen och den första banvandringen, som vi då tillhörde, hade också banvandring 9.30. Startordningen ändrades få Siri skulle starta som nummer 50 istället, Smilla hade 31!


Fortsättningsbana var inte så svår, inga tempoväxlingar och inte så mycket snurrar. Klurigheterna låg i 8:ans frestelse mitt på banan och väldigt nära andra skyltar. Skylten 1, 2, 3 steg bakåt låg i jämnhöjd (bara ett par meter ifrån) med en väldigt mysig leksak. Det blev ju en retning flera gånger på det momentet. Dessutom fanns det en burk med stora hål i locket som innehöll leverpastej och kyckling! Insåg att vi nog hade tränat för lite på det men, men det fanns ju en chans att det skulle lyckas!

Efter 3 timmars väntan i solen var det dags för banvandring för nybörjarklassen i stort sett samtidigt som det var min tur att köra Smilla i fortsättningsklassen. Gick en snabb banvandring och laddade sedan med Smilla! Hon fungerade jättebra, tills vi kom till skylt 5 (1, 2, 3 steg bakåt) för då fick hon syn på leksaken. Hon utförde momenten men sprang fram och nosade på den. När vi sedan kom till 8:ans frestelse var både leksaken och godishinken bra mycket intressantare än jag! 81 poäng i vår debut och ett kvalificerande resultat är jag jättenöjd med!

Snabbt byte av hund och fokus på nybörjarklassen, som jag egentligen inte tyckte verkade så svår. Mycket svängar och både långsamt tempo och språng. Men Siri var inte med. Ofokuserad och jätteseg! Massor med sträckta koppel, sent utförda moment, bristande samarbete och lite nos! Det beror troligtvis på mig och jag känner mig jättebesviken över att jag inte klarade av att ladda om. Målsättningen var att Siri skulle klara sitt sista kvalificerande resultat idag men det blev bara 64 poäng! Trist men det är bara att komma igen.

 Idag blev det stressigt eftersom det nästan krockade med hundarna. Även om jag vet att de väntar tills man är klar är det svårt att fokusera på rätt hund. Att dessutom hinna ladda och köra igång kändes stressigt idag! Jag måste blir bättre på att hålla fokus på det jag ska göra!!!

4 kommentarer:

Linda, Inez, Drömma sa...

Man kan inte lyckas varje gång, nästa gång går det bättre!

Men det var en fin debut i fortstätningen med Smilla!

Thina o dogs sa...

Grattis till fin debut med Smilla.

Annelie sa...

Grattis till fin debut i ny klass med Smila, synd på Siris, men det kommer väl fler tillfällen! Kram

Christina Klosterberg sa...

Det låter som en svår bana tycker vi här hemma. Men det verkar så kul med rally! Önskar er fortsatt lycka till på tävlingsbanan!