tisdag 26 januari 2021

Vardagslydnad!

Sälta och jag går en vardagslydnadskurs på Hundfeeling. Mycket för att Sälta behöver social och mental träning. Vintern är en årstid som vi träffar (och tränar med) väldigt få. Jag har heller aldrig gått någon vardagslydnadskurs och var väldigt nyfiken på innehållet. Att förbättra relationen med hunden är ju aldrig fel. 

I går var andra tillfället i Norrköpings Hundsporthall. Första tillfället jobbade vi med lite kontaktövningar och någon följsamhetsövning. Igår var det koppelträning.



Följsamhet, belöningsförväntan, uppmärksamhetsord,och tempoväxlingar. Och igår var hon en stjärna!!! När vi tidigare har tränat fotgående har hon tappat fokus och koncentration. Det har växlat mellan mycket bra, till hopp och studs eller ätande av harskit. Nu är hon färdiglöpt och har väl landat. Hon är lyhörd, positiv och följsam. Villig till jobb och har en härlig attityd. Igår blev vi utmanade av Elin, instruktören som smög, gick eller sprang i närheten av oss. I början tittade Sälta till på henne men valde mig istället. Efter en liten stund tittade hon inte ens på Elin. Då valde Elin att ta fram en kampleksak och vifta med någon meter ifrån oss. Sälta tittade bara till på den innan hon valde att fokusera på mig istället. Då fick hon kampbelöning hos mig istället! Det gick inte att störa henne! Jag är så nöjd med gårdagens träning och hoppas att framstegen fortsätter!


När vi kom hem gick hon direkt och la sig! Det är jobbigt att vara duktig!





Inga kommentarer: