söndag 10 januari 2021

Träning

Ordentlig planerad träning har det väl inte blivit så mycket av även om jag har varit ledig sedan jul. Det är mörkt, blött och kallt. Visst har vi åkt ner till Humpen och tränat vid flera tillfällen, men då är vi alltid själva. Vi har byggt upp några rallylydnadsbanor och kombinationer och kört. Vi har också tränat lite på promenaderna och inomhus. 

I måndags var vi och tränade lite lydnad i Katrineholm. Då blev det störningar av andra hundar, men det är inte så många på planen samtidigt så den träningen fungerade bra för båda mina. Igår var vi och tränade rallylydnad i Katrineholm. Då var det många nya hundar, vilket är väldigt nyttigt och väldigt jobbigt för mina. Vi hade byggt upp några olika temabanor och en nybörjarbana. 


Soya tyckte att det var jobbigt med alla andra hundar. Hon ville gärna ha koll på alla och hade svårt att fokusera på mig. Det var inte alls den glada, positiva, studsiga Soya utan en liten försiktig dam som smög fram. Henne behöver jag utsätta för jobbigheter lite oftare för att hon ska fungera. 

Sälta var mer eller mindre galen när det var hennes tur. Hopp och studs och mycket okoncentration. Väldigt mycket nos i backen (vilket flera andra hundar också hade på samma ställen) och koll på andra hundar. Sitt - stå, hade hon aldrig hört talas om. Men det var mycket som var bra också. När hon väl släppte fokus på backen var hon med mig. Läggandena och frontpositionerna fixade hon kanon. Hon var positiv och arbetsvillig. Jag förstår att det är bökigt för henne nu när hon löper och hormonerna spökar. Hon är tonåring ut i fingerspetsarna och har mycket i huvudet. Hon behöver hjälpas för att göra rätt. Även hon behöver komma ut och träna bland andra hundar. Störningen är viktig. Dessutom behöver jag hitta rätt uppvärmning för henne. 

Idag åkte vi ner till Humpen för att belöna upp de moment som var jobbiga igår. Nu använde jag inte några skyltar men Sälta fick köra igenom de flesta nybörjarskyltarna. Hon var riktigt duktig och hade bara fokus på mig. Marken var inget spännande. Sitt - stå var inga konstigheter idag, däremot var det lite svårare att lägga sig ner. Riktigt nöjd med dagens pass.

Soya fick köra ett pass med många byten. Fram och tillbaka mellan höger och vänster sida. Idag var det full koncentration och fokus på mig. Glad och positiv. Men idag var vi själva....

Det måste bli mer regelbundna träningar med andra hundar i närheten. Det blir ju lättare när det blir bättre väder och det lugnar ner sig med pandemin! Vår målsättning är ju att kunna tävla i år!




Inga kommentarer: