lördag 16 januari 2021

Rallylydnad on-line tävling nr 2

Då var det dags för ännu en on-line-tävling i rallylydnad, Januari-rallyt. Det är Hultsfreds BK som anordnar en tävling med alla klasser. Jag anmälde båda hundarna; Sälta i nybörjarklass och Soya i mästarklass. Den här gången var det bara 4 dagar (14-17 januari) att filma banorna. Jag bokade med syrran så att hon skulle kunna filma mig någon gång på lördagen eller söndagen. Väderleksrapporten har följts och många tankar och funderingar om att hyra inomhushall har funnits. Ja, det blev snö och det skulle kunna bli kallt men vi tränar utomhus. Vi har tyvärr varit dåliga på att träna den här veckan, mycket pga att snön kom och att det antingen har varit kramsnö som satt sig i pälsen eller rejält kallt. Hallen är Sälta van att vara i medan Soya tycker att den är rätt jobbig att vara i. När Sälta och jag har gått kurs har hon varit väldigt intresserad av mattan. Misstänker att det finns mycket godis i den. Pest eller kolera? Svåra val men det blev utomhus! 


Det var roliga banor som var lätta att bygga. Dubbla hinder är ingenting jag har men det blev till att låna material på jobbet. 

Sälta fick börja. Med tanke på att hon är i slutet på sitt första löp och att hon inte är van vid att träna i snön är jag riktigt nöjd med hennes insats. Bra stadga, ingen tvekan till att sitta och ligga i snön, positiv och glad. När jag värmde upp kunde hon inte sitt-stå men med en liten godisbit kom hon på vad hon skulle göra och på tävlingsrundan fungerade det. Hon är nosig men jag tror att det beror mycket på snön. Hoppig och studsig och glad är hon. Studsandet är något jag måste jobba med. 



Efter att ha byggt om banan var det Soyas tur. Jag är jättenöjd med hennes insats. Vi har ju inte kört så mycket sista tiden. Jag ser på filmen att när Soya tappar fokus så blir jag tveksam och då blir hon mer tveksam. Här gör hon det på första skylten, spiralen. Jag måste jobba "framåt" hela tiden. Hon gör ett extra sitt på första hoppet. Något jag inte uppmärksammar när jag går banan. Det är nyttigt att titta på film. 














 

Inga kommentarer: